NS wil korter met aangepaste dienstregeling rijden in winters weer

Foto ANP / Evert Elzinga

Wanneer streng winterweer wordt verwacht wil de NS korter met een aangepaste dienstregeling rijden. Door bijvoorbeeld een dagdeel met minder treinen te rijden, moet er minder overlast zijn. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

In slechte weersomstandigheden moeten in de toekomst meer treinen worden behandeld met ‘anti-icing’. Daardoor kan sneeuw moeilijker aangroeien tot brokken ijs op het materieel. Wanneer zo’n brok afbreekt en in een wissel terechtkomt of tegen de onderkant van de trein stuit, kan dit tot uitval leiden.

Volgens Mansveld wil de NS de komende winter zo veel mogelijk ‘in control’ blijven bij extreem weer. Vanwege het ontbreken van sneeuw en ijs afgelopen winter hoefden voorgenomen maatregelen vrijwel niet uit de kast te worden gehaald.

De afgelopen winter zijn al wel extra maatregelen getroffen voor wissels op 55 risicolocaties. Ook zijn er verbeteringen doorgevoerd bij wisselverwarmingen.

Gedurende twee dagen is een aangepaste dienstregeling van kracht geweest maar dat was het gevolg van twee zware stormen op 28 oktober en 5 december. Volgens Mansveld verliep het proces toen goed en heeft de maatregel zich destijds ook bewezen.