Mannenmode voorjaar 2015 (volgens Milaan): wit, sneakers en designerdenim

Zegna couture
Zegna couture

Jarenlang waren het vooral vrouwencollecties die zorgden voor groei en opwinding, maar tegenwoordig is de hoop in de mode gevestigd op mannen. Nog altijd kopen vrouwen meer, maar de afgelopen vijf jaar stegen de omzetten in de mannenmode twee keer zo snel als in de vrouwenmode. Vooral Aziatische mannen hebben, zoals Zegna’s CEO Ermenegildo Zegna laatst opmerkte, mode recentelijk ontdekt als hobby. In Engeland schijnen mannen al meer aan schoenen te besteden dan vrouwen.

Tekenend voor de ontwikkeling is dat Zegna, ’s werelds grootste luxebedrijf voor mannen, de collectie die op de catwalk in Milaan wordt geshowd onlangs omdoopte tot Zegna Couture, een term die tot voor kort alleen in de vrouwenmode werd gebruikt. Al kan dat natuurlijk ook een manier zijn om aan de klanten, die vooral komen voor klassieke pakken, uit te leggen dat het niet direct de bedoeling is dat ze in deze kleren naar kantoor gaan.

Hoe dan ook: er gebeuren onder de creatieve leiding van Stefano Pilati, voormalig hoofdontwerper van Yves Saint Laurent, bijzondere dingen bij Zegna. Voor voorjaar 2015 liet hij onder meer elegante, losse jassen zien van kostbare stoffen, wijde broeken met een strakke, brede omslagen aan de pijpen en naar beneden hangende bretels en extra lange, maar hoog in de taille gesloten jasjes. Feestoutfits hadden gedurfde kleurcombinaties als paars met bruin en petrolblauw.

Zegna is het niet het enige klassieke mannenmerk dat in vorm was. Corneliani opende de modeweek met een ontspannen en zomerse collectie in wit, beige en blauw, waar vooral de kraagloze overhemden en extra wijde broeken en luxe leren anoraks eruit sprongen.

Canali, dat de plank flink mis kon slaan met zijn modeshows, huurde Andrea Pompilio om een modecollectie te maken. Pompilio, die onder zijn eigen naam jonge, kleurrijke mode maakt, wist een goede mix te vinden tussen klassiek en mode; kleurrijke pakken en combinaties met een vrolijk jarenvijftiggevoel.

Dat met mannenmode geld is te verdienen is ook doorgedrongen tot de schoenenmerken. Na het Franse Berluti, waar een compleet mannenmodemerk omheen is gebouwd, maakte nu ook Tod’s die sprong. In de collectie van Andrea Incontri zaten een paar opvallende dingen, zoals een combinatie van een broek en overhemd in dezelfde gebloemde stof, maar over het algemeen kwam hij niet verder dan het soort nette, luxe herenkleren dat je nu al kunt vinden in de betere Italiaanse modezaak.

Prada heeft op dit moment al dertig winkels alleen voor mannen, maar wil dat de komende jaren uitbreiden tot tachtig. De collectie weerspiegelde de ambitie zelden was het huis zo ongegeneerd commercieel. Jeans, daar draait het allemaal om in voorjaar 2015. „Echte kleren voor echte mannen,” in de woorden van ontwerper Miuccia Prada. Wel bijzondere jeans: de sluike broeken en vaak lange jassen waren van ongewassen denim (en soms van wol) en hadden opvallende, brede stiksels en de sfeer van van de vroege jaren zeventig. Voor Prada’s doen een ietwat tamme collectie, maar ongetwijfeld een hit en hopelijk een inspiratie voor de jeansindustrie, die wel erg blijft hangen in de versleten stijl.

Frida Gianni, de ontwerper achter Gucci, heeft de laatste seizoen gedurfde dingen gedaan op het gebied van mannenmode: outfits van verschillende gebloemde zijden stoffen bij elkaar, pastelkleurige truien van lamsbont. Maar als een van de weinige luxehuizen heeft Gucci het het afgelopen jaar te maken gehad met een sterk teruglopende verkoop. Wellicht daarom de dit keer de licht verteerbare mannencollectie, die een nautisch thema had: kapiteinsjasjes, matrozenbroeken en broeken en overhemden met piratenstrepen.

Wel zeer voorspoedig gaat het met het luxe Bottega Veneta (net als Gucci onderdeel van Kering), iets wat terug te zien was in de losse, sensuele, zelfverzekerde collectie, gebaseerd op de kleding van dansers: opgestroopt gedragen joggingbroeken, truien met prints die maakten dat ze iets kregen van versleten denim, leren korte broeken, T-shirts met diepe decolletés en zacht getint leren jack of colbert; loungewear voor de man die niet op een paar euro’s hoeft te kijken.

Net zo sensueel was deshow van Calvin Klein Collection, die grotendeels in lichte huidtinten was gehouden, en bestond uit combinaties van geklede stukken (jasjes, broeken) met sportkleren (korte broekjes, T-shirts met een strak hemdje erbij), gedragen met stoere, hoge sneakers. Blikvangers waren jasjes van felgekleurd, doorzichtig plastic.

Dolce & Gabbana koos ditmaal voor een stierenvechtersthema. De show begon met een serie toreadorspakjes en eindige met tientallen glanzende rode pakken. Daartussenin vielen vooral de combinaties van zeer ruime tops – uiteraard met toepasselijke prints – met strakke driekwart broeken op.

Bij Emporio Armani werden strakke pakken gedragen met sneakers met dikke witte zolen. Daarmee raakte Armani aan een grote trend op de catwalk op Milaan – de sneaker lijkt volgend jaar de schoen te worden om te dragen bij klassieke mannenmode – net als met de strepen met de grafische dessins die terugkwamen op pakken, tops en tassen.

Fotografie: Peter Stigter. Gedeeltelijk eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad.

Zie voor de tien trends uit Milaan: www.nrcq.nl/2014/06/25/welke-pakken-draag-jij-volgende-zomer-op-kantoor

Canali

Coneliani

Prada

Gucci

Bottega Veneta

Calvin Klein Collection

Neil Barrett

Dolce & Gabbana

Emporio Armani