Kamer steunt Mansveld: uitbreiding Lelystad Airport gaat door

Een pleidooi van onder meer KLM, omwonenden en oppositiepartijen weerhouden de Kamer – met Wilma Mansveld voorop – niet van acute uitbreiding van vliegveld Lelystad. De coalitiepartijen VVD en PvdA steunen de reeds gemaakte plannen van de staatssecretaris van Infrastructuur (PvdA).

Lelystad Airport vanuit de lucht. ANP / Bram van de Biezen

Een pleidooi van onder meer KLM, omwonenden en oppositiepartijen weerhouden de Kamer - met Wilma Mansveld voorop - niet van acute uitbreiding van vliegveld Lelystad. De coalitiepartijen VVD en PvdA steunen de reeds gemaakte plannen van de staatssecretaris van Infrastructuur (PvdA).

Volgens de NOS wilde Mansveld tijdens een debat over de uitbreidingsplannen niets weten van uitstel. “Niet verstandig”, zo oordeelt ze over een (tijdelijk) opschorten van de plannen, weet Novum:

“Ondanks grotere en stillere vliegtuigen zet de groei van het vliegverkeer namelijk door. Wie naar de prognoses kijkt en naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren kan niet anders constateren dan dat er groei is. Het is onverstandig om je te laten verrassen door de aantrekkende groei van de luchtvaart; dat zou welvaartsverlies betekenen. Reizigers kiezen dan voor luchthavens in het buitenland.”

Twitter avatar Robert_a_A Robert Atkins Staatssecretaris Mansveld: luchthaven Lelystad zal tussen 23.00 en 6.00 uur gesloten zijn. Incidenten daargelaten. #AOluchthaven
Twitter avatar kimvanschie Kim van Schie Mansveld over gevaar voor de vogels; risico mag bij Lelystad niet groter zijn dan op Schiphol. Maar 100% voorkomen kan niet.

KLM: dit komt te vroeg

KLM stelde eerder deze week juist dat uitbreiding van Lelystad Airport helemaal niet nodig is. Lelystad zou op termijn 45.000 vluchten per jaar gaan afhandelen. De luchthaven wordt zo groter dan die van Eindhoven waar jaarlijks 44.000 vluchten worden verwacht.

Maar KLM-topman Camiel Eurlings zegt dat het beoogde gebruik van het vliegveld in 2018 voor budget- en vakantieverkeer te vroeg komt omdat de groeicijfers van Schiphol naar beneden zijn bijgesteld en vliegtuigen groter en stiller zijn geworden.

Nog geen vliegmaatschappij voor Lelystad

Mansveld maakt zich er evenmin zorgen over dat nog geen enkele luchtvaartmaatschappij zich bereid heeft verklaard te gaan vliegen op Lelystad. Maatschappijen zullen daar pas een paar jaar van tevoren een besluit over nemen.

Dat zich nu nog geen airlines hebben gemeld is ‘volstrekt volgens de verwachting’. Air France-KLM-dochter Transavia zou de eerste maatschappij kunnen zijn die naar Lelystad uitwijkt, denkt de bewindsvrouw.

    • Jules Seegers