Onvoldoende voor 26 universitaire opleidingen geesteswetenschappen

Foto ANP / Koen Suyk

26 van de 212 universitaire opleidingen in de geesteswetenschappen hebben van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) een onvoldoende gekregen. Het gaat om opleidingen in zowel de bachelor- als de masterfase. De verantwoordelijke instellingen hebben 2 jaar om de kwaliteit te verbeteren.

Dat meldt de NVAO vandaag. Het gaat vooral om opleidingen zoals Geschiedenis, Kunst en Cultuur en Communicatie- en Informatiewetenschappen/Mediastudies.

Problemen vooral bij eindniveau

Koploper is de Universiteit Maastricht, waar zes onvoldoendes zijn gevallen. Daarna volgen de Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen met vier. De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft er drie, Leiden twee. Ongeveer 30.000 studenten volgen een opleiding binnen het domein geesteswetenschappen. De jaarlijkse instroom bedraagt zesduizend eerstejaars.

Driekwart van de opleidingen hebben van de NVAO een voldoende ontvangen, 10 procent kreeg het predikaat ‘goed’. Bij de opleidingen die nu een onvoldoende hebben - 13 procent van het totaal - zitten de problemen vooral bij het eindniveau. Daarnaast bestaan er ook twijfels over het academische gehalte en de samenhang van de aangeboden programma’s.

Herstelprogramma’s reeds goedgekeurd

De opleidingen hebben volgens de NVAO echter voldoende mogelijkheden om een inhaalslag te maken. Voorzitter Anne Flierman:

“De betrokken instellingen hebben inmiddels een goedgekeurd herstelplan ingediend. Zij hebben nu maximaal twee jaar de tijd om de noodzakelijke verbeteringen te realiseren.”

Voorzitter Karl Dittrich van de Vereniging voor Universiteiten (VSNU) laat in een verklaring weten dat ‘iedere onvoldoende reden tot zorg is’. Volgens Dittrich worden de verbeteringen nu versneld doorgevoerd.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVB) vindt dat ook de studenten moeten worden betrokken bij de inhaalslag die de universiteiten nu moeten gaan maken. Voorzitter Jorien Janssen:

“Hiervoor is goede begeleiding door tutoren, docenten en studieadviseurs van cruciaal belang.”

Daarnaast moet er ook kritisch gekeken worden naar de geldstromen. Volgens de LSVB gaat er meer geld naar onderzoek en technische opleidingen, waardoor de alfa-studies op achterstand komen.

Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is er de afgelopen paar jaar te veel focus geweest op onderzoek en niet op de onderwijskwaliteit, aldus voorzitter Ruud Nauts in een verklaring. Vooral net afgestudeerden worden volgens het ISO nu getroffen.


Lees hier meer over de beoordeling van de opleidingen:

Achtergrondinformatie Beoordeling Geesteswetenschappen 24 Juni 2014