Economie

Werken in de bouw voor een grote onbekende

MAASVLAKTE 2 - De kademuur in aanbouw is de eerste die op Maasvlakte 2 wordt aangelegd. In september 2009 heeft PUMA dit stuk land als eerste opgeleverd, zodat het zand kon inklinken. Onderaannemer van PUMA voor de civiele werken, BAVO-MV2 kon daarom in februari volgens planning beginnen met de bouw van de eerste 1000 meter diepzeekade. BAVO-MV2 bouwt in onderaanneming de kades, wegen, spoorwegen en fietspaden van MV2. BAVO-MV2 bestaat uit werkmaatschappijen van BAM en Volker Wessels. Voor de kade werken BAM Civiel en Van Hattem & Blankevoort samen. Dit hebben ze al eerder gedaan voor de aanleg Euromax Terminal van ECT, in de Yangtzehaven, met dezelfde diepwandtechniek. Er komt in totaal ruim 2000m diepzeekade, met een diepgang tot -20m, de werkzaamheden voor de tweede kade, die van APMT starten in augustus.Ook bouwt BAVO-MV2 2 kades van combiwanden voor barge/feeder schepen. © ANP Xtra / Nils van Houts
MAASVLAKTE 2 - De kademuur in aanbouw is de eerste die op Maasvlakte 2 wordt aangelegd. In september 2009 heeft PUMA dit stuk land als eerste opgeleverd, zodat het zand kon inklinken. Onderaannemer van PUMA voor de civiele werken, BAVO-MV2 kon daarom in februari volgens planning beginnen met de bouw van de eerste 1000 meter diepzeekade. BAVO-MV2 bouwt in onderaanneming de kades, wegen, spoorwegen en fietspaden van MV2. BAVO-MV2 bestaat uit werkmaatschappijen van BAM en Volker Wessels. Voor de kade werken BAM Civiel en Van Hattem & Blankevoort samen. Dit hebben ze al eerder gedaan voor de aanleg Euromax Terminal van ECT, in de Yangtzehaven, met dezelfde diepwandtechniek. Er komt in totaal ruim 2000m diepzeekade, met een diepgang tot -20m, de werkzaamheden voor de tweede kade, die van APMT starten in augustus.Ook bouwt BAVO-MV2 2 kades van combiwanden voor barge/feeder schepen. © ANP Xtra / Nils van Houts Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Werkvoorbereider Grond-, Weg- en Waterbouw
Bedrijf: Een groot civiel bouwbedrijf in de regio van Rotterdam. Naam is geheim.
Wat valt op aan de vacature: Het detacheringsbureau Maandag wil graag dat je via hen solliciteert, dus ze houden de werkgever nog even voor zich.

Wat doe je dan eigenlijk?

Ervoor zorgen dat de opdrachtgever van het bouwproject geen omkijken meer heeft naar de werkzaamheden. Dat betekent offertes opstellen, materialen inkopen en bouwtekeningen maken en controleren. Al die beslissingen neem je op basis van eigen technische kennis, niet op basis van anderen. “De projectmanager doet het frequente contact met de klanten. Jouw prioriteit ligt dus voornamelijk bij de werkzaamheden die tijdens het project worden uitgevoerd”, zegt Recruiter Krystel Verkerk.

Tijdens het project nemen de verantwoordelijkheden alleen maar toe. Inschatten of er meer of minder werk gedaan moet worden kan resulteren in miljoenen euro’s extra of minder aan uitgaven. Goed taxeren is essentieel.

Wat verdient dat?

Tussen de 3.500 en 4.000 euro bruto per maand. Een auto van de zaak zit er ook bij. De baan is voor de Rotterdamse afdeling van het bedrijf, maar de projecten zitten door heel Nederland. Verder horen ook een laptop en telefoon op kosten van de baas bij het pakket.

Waarom zoeken ze iemand?

De zaken gaan goed, dus ze zoeken iemand ter uitbreiding van het team.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die zeker van zijn zaak is. Want er hangt veel (geld) af van de beslissingen die je neemt. Parate kennis en vertrouwen in eigen kunnen zijn heel belangrijk.

Een flexibele houding is ook wel handig, want het blijft de bouw. Het werk kan dus altijd of eerder of (veel) later af zijn. En ten slotte is het zaak dat alles goed geordend wordt. Een klein rekenfoutje kan oplopen tot miljoenen euro’s schade, dus dat kan je niet permitteren.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Dat is lastig, want je weet niet voor welk bedrijf je solliciteert. Dat is avontuurlijk. Het is “een bedrijf dat enkel grote civiele bouwprojecten doet”, aldus Verkerk. De investeringen variëren van enkele tot honderden miljoenen euro’s. Het zijn projecten die voornamelijk betrekking hebben op infrastructuur. Voor het neerzetten van gebouwen en hoogbouw moet je ergens anders zijn.

Omdat het zo’n groot bedrijf is zijn er goede doorgroeimogelijkheden. “Er heerst een informele sfeer, dus gezellig kan het wel worden”, zegt Verkerk. De grootte betekent echter wel ook dat er weinig persoonlijk contact is. Ben je op zoek naar een familiebedrijf, dan is dit niets voor jou.