Opinie

Dit is een artikel uit het NRC-archief

Media

HOI-cijfers stabiel dankzij Next op zaterdag en digitaal

Morgen verwachten we de eerste kwartaalcijfers van kranten. Wat betreft de oplages van NRC Media kan ik al melden dat de digitalisering doorzet. Verder zien we dat onze nieuwe loot aan de stam - Next zaterdag - een oplage van ruim 23.000 betaalde exemplaren toevoegt aan de NRC-familie. Daarmee blijft de totale betaalde oplage van NRC Media met op 275.969 exemplaren min of meer gelijk (+0,3 procent) ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar.

Nrc.next doordeweeks incasseert op papier een flinke daling van -30%, terwijl onze ochtendkrant digitaal 55% stijgt. In totaal verminderde de oplage van nrc.next doordeweeks -16,7%, uitkomend op 61.220 exemplaren.

Ook bij NRC Handelsblad zien we een verdere verschuiving van papier naar digitaal in de eerste drie maanden van dit jaar. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar daalt NRC Handelsblad bijna -10% in papier, en stijgt weer 31% in digitaal. De oplage van NRC Handelsblad in zijn geheel daalt -5,1% en staat op 191.390 exemplaren.

Peter Vandermeersch
Blogger

Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC en schrijft op deze blog over nieuwe ontwikkelingen bij NRC en de dagelijkse praktijk op de redactie. U kunt hem ook volgen op Twitter.