Royal Mail eist onderzoek naar plannen TNT Post

Royal Mail heeft vrijdag de Britse toezichthouder gewaarschuwd dat de jongste plannen van concurrent TNT Post zijn ondergang kunnen betekenen. De in september geprivatiseerde posterijen vrezen op jaarbasis 200 miljoen pond (250 miljoen euro) te verliezen, en eisen dat toezichthouder Ofcom de situatie onderzoekt.

Tot nu toe richten de concurrenten van Royal Mail zich vooral op het verzamelen en sorteren van post, en op pakketbezorging. TNT Post, onderdeel van PostNL en na Royal Mail het grootste postbedrijf in het Verenigd Koninkrijk, wil zich nu nog meer richten op postbezorging, wat het bijvoorbeeld al doet in delen van Londen.

Het probleem voor Royal Mail is dat TNT Post niet is gebonden aan de wettelijke dienstverleningsregels. Die stellen dat de post zes dagen per week bij 29 miljoen huishoudens moet worden bezorgd. Daar vallen ook brievenbussen op de afgelegen Shetland-eilanden onder. Dergelijke bezorging is onvoordelig, en Royal Mail vreest dat TNT Post alleen dichtbevolkte steden zal uitkiezen. Daar zal de concurrentie verhevigen, terwijl bezorging in buitengebieden steeds duurder wordt.

In een reactie zegt TNT Post dat de eis „volledig de plank misslaat” omdat de echte kwestie gaat over postbezorging in het internettijdperk: „Ze moeten zich richten op hun inefficiëntie om die kwestie aan te pakken, niet de concurrentie aanvallen. Volgens TNT is „er geen greintje bewijs” dat competitie een bedreiging zal zijn.