Cultuur

Online daten? Bekijk ’t wel even zakelijk

iStock

De kroeg, vakantie: het werkt nog steeds. Maar het aantal mensen dat elkaar via internet ontmoet, neemt toe. Van de stellen die in de afgelopen vijf jaar zijn gaan samenwonen, heeft ruim 13 procent elkaar online gevonden. Begin deze eeuw was dat nog geen 2 procent. Dat blijkt uit de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag presenteert.

Die stijging komt niet zozeer door verbeterde algoritmes. Online daten is mainstream geworden.


Als er een sector is die daarvan profiteert, dan zijn het de online dating websites. In twintig jaar zijn de Match.coms en Relatieplanets van deze wereld uitgegroeid tot een miljoenenbusiness. Eentje die nog altijd groeit. De totale omzet wordt inmiddels op zo’n vier miljard dollar geschat.

Wat helpt: het aantal alleenstaanden neemt alleen maar toe. Ook in Nederland.

Hoe kun je je kansen op online-succes vergroten? Door de liefde als een econoom te benaderen. Drie lessen van onder andere Stanford Graduate School of Business professor Paul Oyer (auteur van het boek Everything I Ever Need To Know About Economics I Learned From Online Dating).

Les 1. Laat de kroeg toch maar even zitten

De liefde vinden is niet alleen lastig, maar ook duur. De talloze etentjes die er aan vooraf gaan, de bezoekjes aan de film. Het Centre for Economics and Business Research berekende in opdracht van datingsite Meetic (waaronder ook Lexa valt) dat we in Nederland gemiddeld zo’n 66,64 euro per date uitgeven. Toch meer dan de Fransen en Italianen.

Al geven die in een jaar tijd in totaal meer uit aan dates. Met name aan kleding. En voorbehoedsmiddelen.

Volgens Amerikaanse analisten kan online daten iemand zo honderden tot duizenden euro’s besparen. Ze berekenden dat mensen die elkaar op de traditionele wijze ontmoeten, zeg in de kroeg, gemiddeld anderhalf tot twee jaar langer daten voordat ze trouwen dan stellen die elkaar online leren kennen.

Die hebben er voor hun eerste date immers al een hele selectieprocedure op zitten. Eenmaal getrouwd, gaan ze ook nog eens minder vaak uit elkaar. Wel zo kostenefficiënt.

Les 2. Meer keuze is beter

Simpel: als de poule groter is, is de kans op succes dat ook. Thick markets”, noemt Oyer dat.

“The same principle applies to shopping malls. If you have very specific tastes in clothes, a bigger mall with more options will allow you to find exactly what you want rather than settling for the best you can find at a store with a limited selection”

Met andere woorden: “Go where the dates are.” De populairste en dus ook de grootste datingsites. Al die niche-sites (voor senioren bijvoorbeeld, of voor vegetariërs) kunnen volgens Oyer ook best handig zijn. Maar dan wel als ze een groot ledenbestand hebben.

Les 3. Wees ook weer niet te kieskeurig

Al die potentiële partners op een muisklik-afstand hebben ook een nadeel: het werkt verlammend. Of, zoals Oyer zegt: mensen worden te kieskeurig. Hij verwijst naar drie Nobelprijswinnaars die stellen dat, op de arbeidsmarkt, kieskeurige bedrijven en overdreven kieskeurige werkzoekenden uiteindelijk bijdragen aan werkloosheid.

“When it comes to life partners, settling for someone really good is better than waiting for someone who is perfect and potentially being “romantically unemployed” for the rest of your life.”

Niet oneindig blijven doorklikken dus.