De voorproef: Balotelli, Jan Hoet, Van Schijndel en The Beatles

Foto ANP
Foto ANP Mario Balotelli, nu met biografie

Iedere zaterdag grasduint een boekenredacteur van NRC Handelsblad in de rubriek De voorproef door de stapel nieuwe boeken. Deze week Bernhard Hulsman over Mario Balotelli, Jan Hoet, Mart van Schijndel en The Beatles.

Boekenredacteur Bernard Hulsman grasduint voor de rubriek ‘De voorproef’ door de stapel nieuwe boeken en geeft zijn eerste indruk.

Argentinië heeft Messi, Brazilië Neymar en Italië Balotelli. Van deze drie spelers die de komende weken tijdens het WK voetbal spelen, is Mario Balotelli niet de beste, maar wel de opmerkelijkste, al nemen zijn grillen en streken wel af naarmate hij ouder wordt.

Zoals elke beetje voetballer heeft ook Balotelli nu zijn biografie gekregen: Balotelli. De biografie is geschreven door de Engelse journalist Frank Worrall, die onlangs ook al het levensverhaal van de Real-Madridvoetballer Gareth Bale opschreef.

Worralls biografie bestaat grotendeels uit citaten van vrienden, teamgenoten, trainers en anderen die Balotelli van nabij hebben meegemaakt. Het is een rare maar lieve jongen, is de strekking van Worralls verhaal. Al op de derde bladzijde komen we te weten waarom Balotelli zo moeilijk is. Dan haalt Worrall een anonieme ‘bevriende psychiater’ aan die Balotelli’s dikwijls bizarre gedrag verklaart uit zijn jeugd. De in 1990 in Palermo geboren Balotelli moet volgens hem een ‘dubbele identiteitscrisis’ hebben gehad, omdat zijn Ghanese ouders hun ziekelijke zoon lieten adopteren door het echtpaar Balotelli.

Ook in Jan Hoet. De luchtkunstenaar laat de Belgische journalist Jan Haerynck een stoet mensen, van Rudi Fuchs tot Marlene Dumas, aan het woord over de begin dit jaar overleden Belgische museumdirecteur en tentoonstellingmaker. Maar de meeste citaten zijn van Hoet zelf.

Haerynks biografie is minder hagiografisch dan die van Worrall over Balotelli. Kwesties waar Hoet mogelijk een kwalijke rol in speelde, gaat hij niet uit de weg. Zo vraagt hij Hoet naar diens betrokkenheid bij het snelle ontslag in 2004 van Peter Dorosjenko, zijn opvolger als directeur van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent. Hoet doet er lacherig over en ontkent dat hij er iets mee te maken heeft.

Twee gezichten

‘Een huis als mijzelf’, zo omschreef de Italiaanse schrijver Curzio Malaparte eens zijn mede door hemzelf ontworpen villa op Capri. Als Malaparte gelijk heeft en een door de bewoner zelf ontworpen huis iets vertelt over de ontwerper, dan was Mart van Schijndel (1943-1999) een architect met twee gezichten, zo blijkt uit Van Schijndelhuis.

Het zelf ontworpen huis van Van Schijndel ligt achter een ook door hem ontworpen poortgebouw met appartementen aan het Pieterskerkhof in Utrecht. Het geheel heeft twee gezichten. Het poortgebouw is met zijn tympaan onmiskenbaar postmodern. Maar in zijn eigen huis uit 1992 dat vanaf het Pieterskerkhof onzichtbaar is, is Van Schijndel eerder de opvolger van de modernist Gerrit Rietveld. Muren zijn strakke vlakken, de trap heeft geen balustrade en twee glazen klapdeuren die een hoek vormen, zijn een ode aan het beroemde hoekraam in het Rietveldhuis.

Behalve tientallen foto’s van verschillende fotografen omvat het boek een aantal artikelen van onder anderen de architectuurcriticus Arjen Oosterman die een nacht in het huis verbleef. Een memorystick met een film zit in het omslag verborgen.

Vlak voordat op 6 juni werd herdacht dat The Beatles vijftig jaar geleden in de veilinghal Op Hoop Van Zegen in Blokker hun enige Nederlandse optredens gaven, gaf de Stichting The Beatles in Blokker The Beatles in de prettig verwarmde veilinghal uit. Het boek bevat ‘de enig bekende fotoreportage in kleur’ van de optredens van The Beatles in Blokker. Korrelige foto’s van een niet nader genoemde bezoeker laten de spelende Beatles en vooral van het publiek zien. Ze worden afgewisseld met scherpe foto’s van Beatles-spullen, zoals broches, glazen en jurken met de afbeeldingen van de vier Beatles.

In de begeleidende teksten geeft Gert Elzinga allerlei saillante details. Zo blijkt dat het eerste optreden van The Beatles in de middag wegens de slechte distributie van kaartjes werd bijgewoond door slechts 2.500 mensen. ’s Avonds waren er wel 7.000 toeschouwers in Op Hoop van Zegen.