Vier tips om goedkoop te kunnen vliegen

Flight information board in airport terminal - travel background
Flight information board in airport terminal - travel background

Een vliegtuig is een oneerlijke omgeving. Iedereen in de economy class krijgt dezelfde maaltijd, een minuscuul zakje pretzels en een koptelefoon. Toch betaalt de ene passagier zomaar een paar honderd euro meer dan de andere.

Dat komt omdat ticketprijzen worden bepaald met ingewikkelde computeralgoritmen. De prijs is afhankelijk van verschillende, wisselende factoren. Hoe groot is het vliegtuig? Wat doen concurrerende maatschappijen? Hoe snel is het vliegtuig vol?

Zo komt het dat een ticket de ene dag zomaar honderd euro meer of minder kost dan een paar dagen later. Hoe sleep je een voordelig ticket binnen?

1 . Kies je moment

Een vliegticket gaat ongeveer een jaar voor de vertrekdatum in de verkoop. Boek je een week van tevoren, dan weet de vliegmaatschappij dat deze stoel meer ‘waarde’ voor je heeft: je hebt op het laatste moment besloten, dus je gaat zeker. Te vroeg boeken kan ook verkeerd uitpakken: dan is nog onduidelijk hoe gewild de vlucht is en zijn de prijzen hoger.

Volgens David Elliot, docent luchtvaartmarketing bij Hogeschool Inholland en initiatiefnemer van vliegticketwebsite TicketSpy.nl, is voor internationale vluchten tussen de twee of drie maanden voor vertrek een mooi moment. “Daarna zie je de prijzen weer omhoog schieten.”

2. Kijk goed rond

Via internet, als je persoonlijke aandacht bij het boeken van een reis niet belangrijk vindt. Er zijn bovendien niet veel reisbureaus meer (ongeveer duizend, tien jaar geleden nog het dubbele). Boeken via internet betekent: meer keuze in aanbieders en een lagere prijs. Begin je zoektocht bij massawebsites als Skyscanner.com, Tix.nl, of Kayak.com: grote sites die een enorm aantal kleinere websites van vliegmaatschappijen en individuele reisagenten afgrazen op zoek naar goedkope vluchten.

Let op: de websites hanteren verschillende reserveringskosten of kosten voor het gebruik van een creditcard. Niet alle websites hebben een Nederlandse helpdesk die je kunt bellen bij problemen. De websites zijn vooral handig om geschikte vluchten te vinden. Soms is het goedkoper om diezelfde vlucht via de website van de betreffende vliegmaatschappij te boeken.

3. Spaar airmiles

Altijd doen. Praktisch elke grote vliegmaatschappij heeft een gratis frequent flyer-programma. Maatschappijen hebben zich verenigd in ‘allianties’, zodat je airmiles van verschillende maatschappijen bij elkaar kan optellen. En airmiles blijven eeuwig houdbaar.

Voordelen van Airmiles? Stoelen met extra beenruimte of voorrang bij het inchecken. Of keiharde korting: drie keer op en neer naar de VS met United Airlines levert al een gratis vlucht op binnen Europa. En reizigers met een airmilespasje worden beter behandeld. Handig bij vertraging, of bij omboeken van een vlucht. Elliot: “Maatschappijen lachen je uit als je geen airmiles spaart.”

4. Verdien geld aan je vlucht

Om meer geld te verdienen worden vluchten ‘overboekt’. Er zijn tenslotte altijd passagiers die niet komen opdagen, vooral bij vluchten met veel zakenreizigers.

Het ‘yielding-systeem’ berekent per vlucht hoeveel passagiers er waarschijnlijk niet komen en hoeveel extra tickets een maatschappij kan verkopen. Als er toch meer passagiers dan stoelen zijn, vragen vliegmaatschappijen soms om ‘vrijwilligers’ die hun stoel willen afstaan tegen een geldbedrag. Twee uur wachten op het vliegveld voor een paar honderd euro is makkelijk verdiend. Als je wordt omgeboekt, kun je met wat overredingskracht soms zelfs een betere vlucht regelen dan je oorspronkelijke vlucht: meer luxe of minder overstappen.

Ook vertraging kan geld opleveren. EU-regels bepalen dat iedereen die vliegt vanuit een luchthaven in de EU en drie uur later dan gepland op zijn eindbestemming aankomt tussen de 250 en 600 euro vergoeding kan claimen, afhankelijk van de gereisde afstand. Online zijn er allerlei sites die zeggen geld voor jou te kunnen terugvragen, tegen betaling. Maar dat kunt je prima zelf: een eenvoudige brief naar de klantenservice van een vliegmaatschappij voldoet al.

    • Stijn Bronzwaer