Enquête: tekort oplaadpunten remt de elektrische-autorijder

Snelle groei in de eerste maanden van 2014
Snelle groei in de eerste maanden van 2014

Ruim de helft van de bezitters van een elektrische auto (volledig elektrisch of hybride), zou graag meer kilometers elektrisch willen rijden. De reden dat zij dat niet doen, is het tekort aan oplaadcapaciteit onderweg, waaronder snellaadpalen, „vooral buiten de grote steden”.

Dat blijkt uit een vanmiddag gepubliceerde enquête onder ruim 400 onder e-rijders in de grootste vier gemeenten (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Ook moeten oplaadpunten online beter te vinden zijn, aldus de ondervraagden.

In de grote steden, die om milieuredenen subsidie voor oplaadpunten geven, groeit het aantal van die stopcontacten het snelst. Zo had Rotterdam begin dit jaar 584 openbare oplaadpunten, nu 950. Amsterdam had er eind vorig jaar 728, in oktober zullen dat er 1.000 zijn.

Het capaciteitstekort is ontstaan door groei van het aantal elektrische voertuigen – deels door fiscale begunstiging – van 7.410 eind 2012 tot 35.715 april 2014. De groei zet door, ook nu het fiscaal voordeel dit jaar minder is.

Volgens ANWB-woordvoerder Markus van Tol gaat de groei van oplaadpunten in kleinere gemeenten traag, omdat die door bezuinigingen „geen budget en onvoldoende kennis” hebben. De ANWB pleit daarom voor een „stimuleringsbudget” voor zulke gemeenten en voor het vaker inschakelen van private partijen.

Zo zijn bouw en exploitatie van sneloplaadstations – opladen in 20 minuten en niet 6 uur – langs snelwegen in handen van Fastned, dat van Rijkswaterstaat een concessie kreeg voor 201 stations. Fastned kondigde onlangs een beursgang aan. Er zijn 9 stations operationeel. „Maar er komt een echte versnelling na de beursgang”, zegt woordvoerder Niels Korthals Altes. Dan moeten er 1 à 2 stations per week bijkomen. Bij Fastned denkt men dat het capaciteitsprobleem alleen met sneloplaadpunten is op te lossen.