Economie

GfK weet wat mensen in de supermarkt willen kopen. Jij ook?

ROTTERDAM - Klanten van een supermarkt in Rotterdam doen hun boodschappen op eerste kerstdag. Bijna honderd supermarkten in het land zijn open, op tweede kerstdag volgen veel andere winkels. ANP BAS CZERWINSKI
ROTTERDAM - Klanten van een supermarkt in Rotterdam doen hun boodschappen op eerste kerstdag. Bijna honderd supermarkten in het land zijn open, op tweede kerstdag volgen veel andere winkels. ANP BAS CZERWINSKI Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Teamleader Shopper en Innovatie Research
Bedrijf: GfK, marktonderzoeksbureau.
Wat valt op aan de vacature: “Je hebt geen schroom zaken bespreekbaar te maken.”

Wat doe je dan eigenlijk?

Leiding geven aan een team van negen mensen. Dat team houdt zich bezig met het bedenken van innovatieve manieren om het koopgedrag van consumenten in de supermarkt te beïnvloeden.

Jij luistert naar de wensen van fabrikanten – ze komen naar GfK toe - en zet vervolgens het team aan het werk. Met behulp van data wordt dan een plan bedacht waarmee de omzet omhoog gaat. Uiteindelijk is het de bedoeling dat daarmee het vertrouwen van de klant wordt gewonnen. Dat moet in zo’n sterke mate gebeuren, dat de klant zijn plannen voor de langere termijn met GfK deelt. Toekomstige samenwerking verzekerd.

Daarom zet je ook in op innovatie, voor de klanten. Veranderende consumentenvoorkeuren probeer je te voorspellen en daarop in te spelen.

Wat verdient dat?

“Denk aan minimaal 4.000 euro bruto per maand”, zegt je toekomstige manager Stefan Peters. Maar het is dan ook geen startersfunctie. De auto, laptop en telefoon zijn van de zaak. En er is veel ruimte voor extra opleiding, zodat verdere ontwikkeling binnen het bedrijf mogelijk is.

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige teamleader gaat verhuizen naar het buitenland.

Wat voor collega moet je zijn?

“Je moet een voorbeeld zijn voor je teamleden”, zegt Peters. Daarvoor is energie nodig, om ze te inspireren. En interesse. Combineer dat met een voorkeur voor werken onder druk en er is een goede kans dat de baan iets voor jou is.

Openheid en eerlijkheid zijn gewilde karaktertrekken. Want op vragen moet er eerlijk antwoord komen en de teamleden moeten altijd precies op de hoogte zijn van de vorderingen binnen elk project.

Nog één belangrijke voorwaarde: spreek goed Engels. “Dat staat niet in de vacature nee”, zegt Peters. “Maar dat lijkt me vanzelfsprekend bij het academisch niveau dat we verlangen.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Het kantoor in Dongen is onderdeel van een marktonderzoeksbureau dat in meer dan honderd landen zo’n 13.000 mensen in dienst heeft. Daarmee is GfK het op vier na grootste bedrijf in deze industrie.

En vergeet innovatie niet. Zo werk je onder anderen met de recent gelanceerde Innovation Roadmap. Het voorspelt de behoeften van consumenten voor de komende drie tot zes jaar.

Is jouw nieuwe baan er gelijk wat gemakkelijker op geworden.