Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Koningshuis

Journalisten boos om ‘censuur’ krantenbazen

De aangekondigde abdicatie van koning Juan Carlos heeft tot hoogoplopende conflicten geleid op Spaanse redactieburelen. Net als de twee grote partijen van het land schaarde de gedrukte pers – van de centrum-links El País tot het uiterst rechtse ABC – zich eensgezind achter de troonswisseling. Dit tot onvrede van journalisten die ook aandacht willen voor enkele recente koninklijke schandalen, zeker nu in de samenleving het debat over herinvoering van de republiek volop wordt gevoerd.

Het satirische weekblad El Jueves moest zijn gedrukte oplage (60.000 exemplaren) vernietigen. Eigenaar RBA, de grootste tijdschriftengroep van het land, stoorde zich aan de cover. Deze toont Juan Carlos die met een tang een met drollen besmeurde kroon op het hoofd van zoon Felipe zet. Acht cartoonisten willen nu niet langer voor het blad te werken.

El Mundo, de tweede krant van het land, verloor een van zijn sterverslaggevers. Royaltyredacteur Ana Romero bracht in herinnering dat de koning zijn omstreden olifantenjacht in 2012 samen met prinses Corinna zu Sayn-Wittgenstein maakte. In haar artikel noemde ze deze dertig jaar jongere Duitse maîtresse nog eufemistisch een ‘intieme vriendin’. Maar de hoofdredacteur wilde de hele passage schrappen. Romero weigerde, en werd ontslagen.

Op Twitter klaagden redacteuren van de krant openlijk over ‘censuur’. Onder hen de Amerika-correspondent, tevens de dochter van oud-hoofdredacteur Pedro J. Ramírez. Hij moest begin dit jaar na een kwart eeuw aftreden, volgens hemzelf als gevolg van een wraakactie van premier Rajoy. Die zou alle onthullingen over corruptie in de regeringspartij PP zat zijn en grote bedrijven hebben gevraagd niet langer te adverteren in El Mundo.

Druk uit politieke en zakelijke kringen zou mede verklaren waarom het debat over herinvoering van de republiek wel weerklank heeft op internetsites en in de sociale media, maar nauwelijks in kranten.