Sanoma verkoopt negentien tijdschriften aan kleine uitgever

Een deel van de titels van Sanoma op het hoofdkantoor van de uitgeverij in Hoofddorp.
Een deel van de titels van Sanoma op het hoofdkantoor van de uitgeverij in Hoofddorp. Foto ANP / Koen van Weel

Sanoma verkoopt negentien tijdschriftentitels aan New Skool Media, waaronder Vorsten, KIJK en delicious. Dat heeft de Finse uitgever vanochtend bekendgemaakt. Door de verkoop gaan 93 medewerkers over naar New Skool, die hun huidige arbeidsvoorwaarden en sociaal plan behouden.

De andere titels die verdwijnen bij Sanoma zijn Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen. De titels worden ondergebracht bij New Skool Media, een in Nederland gevestigd gespecialiseerd mediahuis. Eind dit jaar moet dat proces zijn afgerond.

De bladen die aan New Skool Media worden verkocht hadden vorig jaar een omzet van ongeveer 38 miljoen euro. Welk bedrag met de verkoop is gemoeid is niet bekendgemaakt.

Playboy, Panorama en Grazia nog niet verkocht

De verkoop van de negentien titels is onderdeel van de grote herstructurering die Sanoma in het najaar aankondigde. Toen maakte de uitgeverij bekend dat het 32 van zijn tijdschrifttitels wilde gaan verkopen. Negentien zijn er dus nu verkocht; voor zeven andere titels (vooral in het segment glossy’s en mannenbladen) wordt nog een koper gezocht. Bladen die nog te koop staan zijn bijvoorbeeld Panorama, Nieuwe Revu, Playboy, Grazia en Beau Monde. Sanoma verwacht over deze bladen eind dit jaar duidelijkheid te hebben.

Sanoma wil zich na het doorvoeren van de herstructurering gaan focussen op de zeventien titels waar het concern wel aan vasthoudt. Daaronder zijn de vrouwenbladen Libelle, Margriet, Viva en LINDA, de jongerenbladen Donald Duck en Tina, Autoweek en de woonbladen vtwonen en Eigen Huis & Interieur.