Jody moet ervoor werken

Wat kun je dit weekend doen? Rolinde Hoorntje spot trends en tipt

Zaterdag was de eerste editie van Partyfestival in Amsterdam. Bij te veel feestjes werd er gestunt met te gek gave namen uit Berlijn, vond de organisatie. Op Partyfeestjes mocht de dj draaien wat hij wil. „We zeggen niet dat een mix maken geen vak is, maar soms wordt het dj-bestaan teveel opgehemeld”, zei de organisatie.

Het festivaldecor was troetelbeertjes-meets-kinderboerderij. Er lagen strobalen voor de dj-booth. Er stond een reuzenopblaasregenboog op het podium. Er hingen hartjes. Eerder hadden ze Hans Kazan, nu was Jody Bernal uitgenodigd voor een dj-set.

Jody ging eerst live. Hij wees met gestrekte arm en microfoon in het publiek. De armen gingen van ja naar nee, van links naar rechts. Achttien was Jody, toen ‘Que si Que no’ uitkwam. Hij verdiende een euro per single; er werden een half miljoen verkocht.

Beroemd, dat werd je vroeger veel sneller, zei Jody, inmiddels 32. „Een keer op tv en je was bekend.” Het management gooide er ook nog serieus geld tegenaan in die tijd. ‘Que si Que no’ was opgenomen met vier modellen op Ibiza, net als drie andere clips. Als hij ergens binnenkwam, begonnen ze al te schreeuwen nog voor hij een noot had gezongen. De eerste twee jaar na dat nummer waren het 200 tot 400 shows per jaar. Daarna nam het langzaam af.

Toen volgde zijn dj-set. Een serieuze dj-set. Veel big room en progressive, weinig party. De vlakte bleef leeg.

Er was een tijd dat hij niet zonder beveiliging kon winkelen, vertelde Jody. Nu stond alleen monsterfan Olivia voor de booth. „Uit Breda”, zei Jody. Olivia, een uit de kluiten gewassen vrouw uit de Achterhoek – „bouwjaar 1975” – was al veertien jaar fan. De programmeur vond Olivia ‘doodeng’. Ze had een hotelletje geboekt in Alkmaar. Olivia kreeg een biertje van Jody. „Pas als je roem afneemt, leer je eigenlijk het vak van artiest”, zei Jody. „Dan moet je werken om je publiek te vermaken.”

Jody deed luchtpercussie achter de draaitafels. ‘Que si Que no’ was een bijbaantje om zijn dj-carrière te supporten, vertelde Jody. „Andere dj’s staan in de kroeg. Ik zing.” Hij was al resident van club Nyx, een homobar in de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam. „‘Que si Que no’ is natuurlijk ook hartstikke gay!”

Het was best lastig om serieus te worden genomen, als voormalig kinderidool, gaf Jody toe. „Maar het gaat er als dj niet om dat je serieus wordt genomen, maar dat je het naar je zin hebt.”

Of, dat je je omgeving serieus neemt. Na Jody draaide Terry Toner een jarentachtig set, vol partyknallers. De vlakte stroomde meteen weer vol.