Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Close Up: Imperfect Harmony - Louis Andriessen

Ned. 2, 23.00-23.55u, aansluitend de concertregistratie van Mysteriën

Het is een ijzersterk openingsbeeld. Componist Louis Andriessen loopt naar het Amsterdamse Concertgebouw voor de repetitie van zijn nieuwe stuk Mysteriën. Het waait zo hard dat de gouden lier op het dak heen en weer beweegt. De storm staat symbool voor de confrontatie tussen Andriessen en de man die zijn stuk moet uitvoeren, Mariss Jansons, chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest. Dat juist Andriessen om een stuk werd gevraagd ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan, was bijzonder: in 1969 had hij met collega’s een concert van het orkest verstoord omdat hij vond dat er te weinig nieuwe muziek werd gespeeld. Regisseur Carmen Cobos laat zien dat de wereld van het orkest nog steeds niet die van Andriessen is. Hij voelt zich niet serieus genomen door de traditionele maestro, die twee weken voorafgaand aan de repetitie de partituur nog niet had gezien. Als Jansons hem vraagt naar een paar noten, noemt Andriessen hem een schoolmeester. De componist probeert het orkest bij te sturen, maar de lichaamstaal van de dirigent wijst op tegenzin. De spanning tussen de twee blijft voelbaar tot ze het applaus in ontvangst nemen.