Dit is een artikel uit het NRC-archief

Extra ledenvergadering 50Plus om splitsing

Martine Baay-Timmerman, het nieuwe gezicht van 50Plus in de Tweede Kamer, geeft een verklaring af aan de pers. Het partijbestuur en de beleidsmedewerkers van de fractie hebben unaniem hun voorwaardelijke steun voor haar uitgesproken. Norbert Klein blijft aan als voorzitter van de 50Plus-fractie, maar heeft geen steun meer van zijn partij. Foto ANP / Martijn Beekman

50Plus houdt 14 juni een extra ledenvergadering. Aanleiding is de splitsing van de partij in de Tweede Kamer, nadat fractievoorzitter Norbert Klein woensdag zijn partijgenoot Martine Baay ontsloeg. Leden kunnen tijdens de bijeenkomst hun zegje doen, schrijft het hoofdbestuur van 50Plus vandaag in een verklaring.

De partij is “zeer geschaad” door de recente ontwikkelingen, vindt het bestuur. “De sceptici die onze partij al langer kritisch benaderen zullen weer roepen dat het met ouderenpartijen altijd hetzelfde liedje is”.

“Maar 50Plus moet door. De belangen van de ouderen in dit land staan op het spel. Die moeten worden vertegenwoordigd.”

In de verklaring aan leden wordt uitgebreid ingegaan op de gebeurtenissen van afgelopen week. Een beknopt overzichtje:

• Dinsdag 27 mei: Norbert Klein informeert Jan Nagel, Eerste Kamerlid voor 50Plus, dat hij heeft besloten Martine Baay uit de fractie te stoten. Nagel stelt vice-voorzitter Maurice Koopman op de hoogte.
  • Woensdag 28 mei, 11.00 uur. Het bestuur komt bijeen in het gebouw van de Eerste Kamer. Er wordt gepraat met betrokkenen. Een breed gedeelde conclusie was dat Baay “heel behoorlijk”, functioneerde, “zeker in aanmerking genomen dat ze nieuw Kamerlid is en bovendien tijdelijk met gezondheidsproblemen kampte”. Het functioneren van Norbert Klein als leidinggevende werd daarentegen “als onvoldoende gekwalificeerd”. Het bestuur zag geen “doorslaggevende redenen” om Baay uit de fractie te verwijderen, maar Klein zou niet hebben willen terugkomen op zijn besluit.
  • Woensdag 28 mei, 20.00 uur. Martine Baay-Timmerman wordt aan de pers gepresenteerd als het nieuwe gezicht van 50Plus in de Tweede Kamer. Het bestuur zegt het vertrouwen in Klein op.

Een ongemakkelijke situatie

Klein heeft laten weten dat hij niet van plan is op te stappen. Het bestuur spreekt van “egotripperij”.

“Deze ongemakkelijke situatie brengt voor 50Plus enkele praktische problemen en ongerijmdheden met zich mee.” Het oplossen van die problemen heeft nu voorrang.