The Deer Hunter

Canvas, 20.40-23.35u.

(Michael Cimino, 1982). Eigenlijk is het geen Vietnamfilm. Een groot deel van de drie uur die The Deer Hunter duurt speelt zich af in Amerika, niet in Vietnam. En juist die scènes in Amerika maken de film zo magistraal, en zo veel meer dan ‘een Vietnamfilm’.

The Deer Hunter, de grote Oscarwinnaar in 1979, werd bekend door de Russische roulette-scènes: revolver met één kogel in zes cilinderkamers tegen het hoofd, en hopen dat je een lege kamer treft. Eerst worden drie Amerikaanse soldaten door de Vietcong gedwongen het ‘spel’ te spelen, later doet een van hen het min of meer vrijwillig.

Maar mooier en melancholieker is de film als de drie vrienden nog niet vertrokken zijn. Het kroeghangen van de fabrieksarbeiders, de grootse bruiloft van een van hen, de laatste jachtpartij in de bergen. Of de terugkeer van Robert De Niro, en zijn onvermogen om de liefde van Meryl Streep te beantwoorden. Zo werkte ‘Vietnam’ door in een staalstadje in Pennsylvania.

Regisseur Michael Cimino viel hard van zijn sokkel toen zijn volgende epos Heaven’s Gate flopte en kwam niet meer overeind in Hollywood. Hij schijnt in Parijs te wonen en romans te schrijven.