Dit is wat je moet weten over het vergeet-mij-formulier van Google

Hoe kom je van je online verleden af? Google lanceerde vandaag een dienst waarbij Europeanen kunnen vragen om online zoekresultaten met persoonlijke gegevens te verwijderen. Vijf vragen over het vergeet-mij-formulier.

Het kantoor van Google in New York
Het kantoor van Google in New York Foto EPA / Andrew Gombert

Hoe kom je van je online verleden af? Stel je voor: als je jouw naam intypt op Google, verschijnt het kinderachtige artikel dat je ooit voor de schoolkrant schreef bovenaan in de zoekresultaten. En vlak daaronder een reactie op een YouTube-video die je ooit in een opwelling plaatste; de toon ervan bevalt je bij nader inzien totaal niet.

En nu ben je flink aan het solliciteren, dus je wilt dat die informatie niet het eerste is wat HR-medewerkers zien als ze jouw naam intypen in Google voor een background check. Daar is nu een oplossing voor. Of althans, een plek waar je met je verzoek terecht kunt.

Google lanceerde vandaag een formulier waarmee Europeanen kunnen vragen om online zoekresultaten met persoonlijke gegevens te verwijderen. Deze maatregel is een reactie van Google op de uitspraak die het Hof van Justitie van de Europese Unie eerder deze maand deed: ‘bepaalde gebruikers’ moeten zoekmachines kunnen vragen om zoekresultaten van zoekopdrachten waarin hun naam voorkomt te verwijderen.

1. Wie zijn ‘bepaalde gebruikers’?
Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten die zoekresultaten ‘ontoereikend, irrelevant of niet langer relevant’ zijn. Links naar dit soort verouderde gegevens kunnen dan op aanvraag worden gewist. Daarvoor moeten gebruikers online een formulier invullen en een kopie van hun legitimatiebewijs meesturen. Google zegt dat het elke aanvraag individueel zal beoordelen en afwegen.

2. Waarom pakt Google het op deze manier aan?
Google heeft er bewust voor gekozen om het verwerken van de aanvragen niet te automatiseren en de situatie per geval te beoordelen, dat is niet met software te regelen. Dus dan is de vervolgvraag: hoe beslist het internetbedrijf iets wel of niet te verwijderen?

In een persbericht schrijft Google: “Voor de evaluatie van uw verzoek bekijken we of de resultaten verouderde informatie over uw privéleven bevatten. We bekijken ook of het van openbaar belang is om informatie in onze zoekresultaten te behouden, bijvoorbeeld als de informatie betrekking heeft op financiële oplichting, wangedrag, strafrechtelijke veroordelingen of uw openbare gedrag als overheidsfunctionaris (verkozen of niet-verkozen).”

Toch blijft het dubben, wat wel en wat niet? Mark Jansen, woordvoerder van Google:

“Deze aanpak vereist dat Google een moeilijke afweging moet maken tussen het recht van een individu om vergeten te worden en het recht van het publiek op informatie. Daarom vragen we een adviesgroep van experts grondig na te denken over deze thematiek. We zullen ook samenwerken met de instanties voor gegevensbescherming en anderen bij het implementeren van deze uitspraak.”

3. Hoe werkt dat “verwijderen” technisch nou precies? Verdwijnt iets volledig?
Stel, Google beslist op basis van de aanvraag om een bepaald zoekresultaat te verwijderen: hoe gaat dit in zijn werk en zijn de resultaten dan echt overal verwijderd?

Het werkt zo: het verzoek dat iemand indient is voor het verwijderen van een specifieke URL. Als Google het verzoek honoreert, zorgt het internetbedrijf ervoor dat die webpagina niet meer wordt geïndexeerd, binnen Europa. De URL verdwijnt dus niet volledig. De uitspraak van het Europese hof gaat over Europese gebruikers en heeft betrekking op zoekresultaten vanaf Europees grondgebied, maar niet daarbuiten. Dus als jij vanuit Amerika zoekt, is het artikel nog steeds vindbaar.

4. Hoe krijg je iets dan “echt weg”?
Dat lukt alleen als je de primaire bron vraagt om de URL te verwijderen. Google verwijst vanuit haar zoekmachine naar de originele plek van het artikel op internet, maar als zij er niet langer naar verwijst, betekent het niet dat de gegevens totaal zijn verdwenen. De originele link blijft bestaan, alleen Google verwijst er niet meer naar. Een link naar het bewuste artikel vanuit Facebook bijvoorbeeld, werkt dan nog gewoon.

5. Wat is het verwachte aantal aanvragen in Nederland?
Volgens woordvoerder van Google Mark Jansen is dat moeilijk om te zeggen:

“Sinds de uitspraak van het hof twee weken geleden heeft Google vanuit Europa een paar duizend verzoeken gekregen. Maar dat was voordat het webformulier bestond, dat hebben we vannacht pas online gezet.”

Sinds vanmorgen heeft Google in Europa 12.000 verzoeken gekregen.