‘Signalen in zoektocht vlucht MH370 niet van zwarte doos’

De signalen waarvan werd aangenomen dat ze werden uitgezonden door de zwarte doos van de vermiste Malaysia Airlines-vlucht, waren waarschijnlijk toch niet van de Boeing 777 afkomstig. Dat heeft een hooggeplaatste ambtenaar van de Amerikaanse marine gezegd, al vindt zijn werkgever die conclusie voorbarig.

Het Australische schip Ocean Shield op zee in de Indische Oceaan op 15 april.
Het Australische schip Ocean Shield op zee in de Indische Oceaan op 15 april. Foto EPA / Abis Chris Beerens / Australian Defense Department

De vier signalen waarvan werd aangenomen dat ze werden uitgezonden door de zwarte doos van de vermiste Malaysia Airlines-vlucht, waren waarschijnlijk toch niet van de Boeing 777 afkomstig. Dat heeft een hooggeplaatste ambtenaar van de Amerikaanse marine gezegd tegenover CNN. De Amerikaanse marine noemt die conclusie echter speculatief en voorbarig.

Het wrak van het vliegtuig zal in elk geval niet gevonden worden op de oceaanbodem in het huidige zoekgebied, zo heeft het Australische agentschap dat de zoektocht coördineert, het Joint Agency Coordination Centre, bekendgemaakt. De Australische regering heeft er wel nog goed vertrouwen in dat het vliegtuig neerstortte in de zuidelijke Indische Oceaan, meldt persbureau Reuters.

Zoekgebied 65 keer groter

Sinds de signalen, zogeheten pings, begin april waren opgevangen is een onderwaterrobot met de naam Bluefin-21 ingezet om 850 vierkante kilometer zeebodem af te speuren. Er werd geen wrak of zelfs maar een spoor daarvan gevonden. Op basis daarvan concluderen de Australische autoriteiten dat de omgeving die met behulp van de pings was afgebakend, kan worden uitgesloten als “de laatste rustplaats van vlucht MH370″.

Hieronder het interview met Michael Dean, die voor de Amerikaanse marine betrokken was bij de zoektocht, op CNN. “Als de zwarte doos in de buurt was geweest, hadden we hem gevonden”, zei hij. Zijn werkgever vindt dat hij te snel is geweest in zijn oordeel.

De zoektocht naar het vermiste vliegtuig wordt over een paar maanden hervat. Eerst moet nieuwe en betere apparatuur worden aangeleverd die zal zoeken in een gebied van 56.000 vierkante kilometer.

Bewuste koerswijziging

Aan boord van het vermiste vliegtuig zaten 239 passagiers toen het op 8 maart verdween. Het toestel was onderweg van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar Peking in China. Onderzoekers gaan er nu van uit dat iemand bewust een koerswijziging heeft ingezet. Waarom en met welke bestemming is onduidelijk.

De eerste week na de vermissing was niet duidelijk welke kant het vliegtuig op was gevlogen. Later werd op basis van pings en een analyse van satellietgegevens geconcludeerd dat vlucht MH370 in de Indische Oceaan was gestort, op 1600 kilometer van de noordwestkust van Australië.

De verwarring rondom het lot van vlucht MH370 wordt er met de berichtgeving van vandaag niet minder om. Gisteren waren er juist berichten dat de Boeing 777 zonder brandstof in de Indische Oceaan was gestort.

Familie in onzekerheid

Familieleden hebben veel kritiek op de manier waarop de Maleisische overheid handelt sinds het verdwijnen van het vliegtuig. Sommigen zien een complot in de verdwijning, anderen zijn boos omdat de regering weinig en soms tegenstrijdige informatie geeft.

Maleisië staat onder groeiende internationale druk om meer vrij te geven van het onderzoek na de verdwijning van het vliegtuig. Malaysia Airlines lijkt af te stevenen op een faillissement.