Economie

Waarom Ronald - die van McDonald’s - een nieuw jasje heeft

Foto McDonald's

Zijn rode schoenen heeft hij nog. Maar verder is Ronald, McDonald’s mascotte “of magic and happiness”, flink door de restyling gegaan. De gele tuinbroek is ingewisseld voor een opgerolde cargo. De rood-wit gestreepte longsleeve voor een rugbyshirt. Een nieuwe blazer. En dan is hij ook nog eens aan het twitteren geslagen.

Twitter avatar McDonaldsCorp McDonald’s We’re lovin it! RT @TamiLyn1: Selfie with Ronald! #RonaldMcDonald http://t.co/FuY2Z3gyKH

Vandaag is de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van McDonald’s bij het hoofdkantoor in Oak Brook, Illinois. En daar kunnen ze wel wat magic and happiness gebruiken.

De fastfoodketen zag het afgelopen kwartaal zijn winst dalen (met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder), de koers inzakken, werknemers staken (ze willen hogere lonen) en franchisenemers morren (te veel menu-uitbreidingen en acties).

“Selfies … here I come!”

Hij is er al even bij, Ronald. Sinds 1963 om precies te zijn. Toen zag hij er wel anders uit. Zo liep de Amerikaanse acteur Willard Scott, die hem die eerste jaren speelde, rond met een dienblad op zijn hoofd.

Dat dienblad bleek toch wat onhandig. Net als de kartonnen neus. Begin 1970 werden die ingewisseld voor de rode krullen én de gele tuinbroek.

Die outfit heeft het ruim veertig jaar volgehouden. Tot afgelopen april. Sindsdien verstuurt Ronald selfies in een creatie van Broadway-ontwerpster Ann Hould-Ward.

http://www.youtube.com/watch?v=GiKPK8vG5RI&feature=share&list=PLXAab0yeqWrodU6Dgp_aRrmyIya3BJjCO&index=2

Maar waarom nu dan?

“Om meer binding met het merk te creëeren”, zegt McDonald’s. Om fastfoodketen Taco Bell terug te pakken, zeggen Amerikaanse media. Die kwam een maand eerder met een eigen spotje. Met in de hoofdrol 25 Ronald McDonald’s die vertellen waarom ze gek zijn op onbijtjes. Van Taco Bell.

Pijnlijk, want met zijn McMuffins domineerde McDonald’s lange tijd de ontbijtjesmarkt in de VS. Maar inmiddels is er steeds meer concurrentie. Van Starbucks met zijn lattes. Van Burger King met zijn CROISSAN’WICH. En nu heeft ook Taco Bell een eigen ontbijt.

En dus… wordt Ronald erbij gehaald?

We lost our relevance with consumers“, waarschuwde McDonald’s topman Don Thompson eerder dit jaar. “Particularly younger ones.” Die wil hij terugwinnen.

Hoe? Onder andere door te focussen op gegarandeerde successen: de Big Mac, de Egg McMuffin, frietjes. En Ronald dus. Tot nu toe bleef zijn taak voornamelijk beperkt tot het verfraaien van entrees en opdraven bij een van de 300 Ronald McDonald huizen wereldwijd.

Maar nu, op 51-jarige leeftijd, mag hij echt aan de bak. Zonder eigen twitteraccount, maar wel met een eigen hashtag: #RonaldMcDonald. En in een nieuwe outfit. Hij heeft er zin in, schrijft hij zelf:

“Selfies… here i come! It’s a big world and now, wherever I go and whatever I do…I’m ready to show how fun can make great things happen.”