Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Economie

Facilicom maakt minder schoon, en dus gaat het de zorg in

DIDAM - Een oudere verplaatst zich door de gang van verzorgingshuis Meulenvelden in Didam. ANP XTRA ROOS KOOLE
DIDAM - Een oudere verplaatst zich door de gang van verzorgingshuis Meulenvelden in Didam. ANP XTRA ROOS KOOLE

Ruim dertigduizend werknemers heeft het bedrijf, en toch kent bijna niemand het. Facilicom, een Nederlands concern gespecialiseerd in facilitaire dienstverlening. Simpel gezegd: schoonmaken (dat doet het bedrijfsonderdeel Gom), beveiligen (Trigion) en bouwen (Breijer). En dan heeft het ook nog bedrijfscateraars in dienst en installeert het tap-installaties in de horeca.

Facilicom, dat actief is in een krimpende markt, komt vandaag vandaag met jaarcijfers. De winst stijgt naar 22,2 miljoen euro, maar de omzet is opnieuw gedaald, met 2 procent naar iets meer dan 1 miljard euro.

Het bedrijf is nog steeds in handen van de familie Geurts, de oprichters. Facilicom in drie citaten van directeur Hans Gennissen:

Het probleem: “In de facilitaire markt kunnen we niet meer groeien”

Facilicom is groot geworden in de schoonmaakbranche. Maar de omzet loopt terug. Kan ook niet anders, zegt Gennissen. “Bedrijven krimpen, de overheid krimpt, en het aantal gebruikte vierkante meters kantoorruimte daalt.”

Maar het aanbod daalt niet. Facilicom wordt ook op meer manieren geraakt. Want een krimpend bedrijf dat diensten afneemt bij Facilicom, bezuinigt niet alleen op schoonmakers, maar ook gelijk op beveiliging en catering.

Het besef: “We moeten leren om te krimpen”

Al dertig jaar werkt Gennissen bij Facilicom, maar pas sinds twee jaar ziet hij de omzet dalen. En dus is de strategie - omzetgroei - veranderd in omzethandhaving. Gennissen: “We moeten onze klanten zien te behouden.”

Door de prijs laag te houden en meer service te bieden, bijvoorbeeld. Facilicom heeft namelijk één voordeel: waar veel bedrijven versnipperd diensten aanbieden – de één beveiligt, de ander maakt schoon – biedt Facilicom dat in een pakket aan.

De oplossing: “Met Incluzio binnen drie jaar een omzet van 100 miljoen”

En dus betreedt Facilicom een nieuwe markt waar het hoopt te groeien: de zorg. Eerder dit jaar kondigde Gennissen al aan met de nieuwe bedrijfstak Incluzio zorgtaken voor gemeenten te willen uitvoeren. Het doel: 100 miljoen euro omzet binnen drie jaar.

Incluzio zul je niet vinden in de verzorgingshuizen, maar in de wijken bij mensen thuis. “Het aantal ouderen groeit. En het beleid is om mensen langer thuis te laten wonen. Dat betekent dat er vraag is naar goede zorg”, aldus Gennissen.