Spotify weet wél hoe je moet omgaan met big data

iStock

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Big Data. Het is een kek modewoord, maar wat moet je ermee? Veel bedrijven weten het niet. Spotify laat zien hoe je goed met gigantische hoeveelheden informatie om moet gaan, schrijft nrc.next vandaag.

De muziekdienst verwerkt dagelijks twee terabytes aan gegevens en daar komen handige weetjes uit voort, vertelt teamleider data-infrastructuur Wouter de Bie. Bijvoorbeeld waar artiesten het beste een concert kunnen geven. “Voor een Europese tour zou Jay-Z naar Stockholm komen. Maar uit onze data bleek dat zijn fans vooral in Göteburg zaten. Toen heeft de platenmaatschappij besloten het concert te verplaatsen”.

Het is maar een van de vele voordelen van big data. Ook alle nieuwe functionaliteiten binnen Spotify worden aan de hand daarvan gebouwd. En privacy? De muziekdienst zegt goed om te gaan met de privégegevens van gebruikers. Al blijft dat voorlopig, ondanks de successen, soms een valkuil voor bedrijven.

Winkeliers willen sample sales verbieden

Kleren kopen in een winkel? Liever niet. Consumenten gaan steeds vaker af op de fabrieksverkoop of sample sales van kledingmerken. Dat is meestal goedkoper en ook makkelijker; in één middag kan een nieuwe garderobe voor het hele jaar worden aangeschaft. Maar de eigenaren van kledingwinkels zijn deze zogeheten pop-upverkopen zat, schrijft het FD vandaag.

Branchevereniging Inretail en modeondernemers als Tom Broekman, die 21 kledingwinkels in de regio Utrecht bezit, verzetten zich hevig tegen de ‘valse concurrentie’ van de fabrieksverkoop van kleding. ‘We hebben een format ontwikkeld om dit soort praktijken aan te pakken’, vertelt Broekman. Inretail stelt vanaf morgen standaardbezwaarbrieven online beschikbaar die fabrieksverkopen moeten dwarsbomen. Door dwangsommen en boetes via rechter en gemeentes af te dwingen willen de winkeliers voorkomen dat ze op den duur ten onder gaan door de sample sales.

IJs gaat als warme broodjes over de toonbank

De economische crisis luidde in Nederland een nieuwe ijstijd in. Niet letterlijk; gletsjers smelten nog steeds en de zeespiegel stijgt. Maar het aantal ijssalons in ons land neemt al jaren toe, schrijft de Volkskrant vandaag.

Crisis of niet, de Nederlander eet graag ijs. Volgens cijfers van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners steeg de landelijke consumptie van schepijs zelfs van zeven liter per persoon in 2000 naar 7,9 liter in 2013.

Het succes en groei van de ijsbranche zou te wijten zijn aan een gunstig rapport van de Rabobank in 2008. Hierin werd gesteld dat de verkoop van schepijs niet alleen simpel maar ook snel winstgevend is. Waren er in 2004 nog 337 ijssalons in Nederland te vinden, nu zijn dat er 566. Ook (banket)bakkers liften mee met de trend, zij verkopen naast warme broodjes ook steeds vaker ambachtelijk schepijs.

    • Hans Klis