‘Nieuwe Hollandse kip’ of toch gewoon plofkip?

AH meldt dat ‘zijn’ kippen een aanzienlijk beter leven krijgen. Wakker Dier stapt naar de Reclame Code Commissie.

Foto Thinkstock

Verdwijnt de plofkip nu wel of niet bij Albert Heijn?

Gisteren meldde de supermarktketen trots dat het alle „reguliere kip” gaat vervangen voor „de nieuwe Hollandse kip”: „een vitaler ras dat langzamer groeit, langer leeft en over meer leefruimte beschikt”. Uiterlijk eind 2015 moet alle plofkip bij AH vervangen zijn. Volgens de supermarkt zullen de leefomstandigheden „aanzienlijk” verbeteren.

Stichting Wakker Dier beticht AH van misleiding en stapt naar de Reclame Code Commissie. Volgens haar maakt de plofkip plaats voor de „flopkip”. „Met veel tamtam presenteert AH een nieuwe kip die zogenaamd onder goede omstandigheden leeft, maar gewoon met achttien anderen op een vierkante meter zit en maar drie hele dagen langer leeft dan de plofkip”, aldus woordvoerder Hanneke van Ormondt. Volgens de AH-woordvoerder klopt dit niet: de kip leeft circa 10 dagen langer.

De Dierenbescherming is genuanceerder. Directeur Frank Dales wordt zelfs geciteerd in het persbericht van AH: hij is „bijzonder verheugd” en spreekt over „een belangrijke stap in de goede richting”, al verdient de kip „helaas” nog geen ster van hun Beter Leven-keurmerk.

Dales’ woordvoerder zegt: „Om nu te spreken van een flopkip... Dat doet AH tekort. Dit is een belangrijke stap. Vergeet niet dat AH de grootste supermarkt van Nederland is. Bij zulke enorme aantallen heeft dat zeker effect. Maar nogmaals: het is nog lang niet wat wij uiteindelijk willen.”

Wakker Dier voert sinds enkele jaren fel protest tegen kiloknallers. Eind 2011 constateerde de actiegroep dat supermarkten minder met vlees stuntten en dat de vraag naar diervriendelijker vlees toenam. Maar daarna ging het weer mis, zegt Van Ormondt.

Het begon met het ‘kipakkoord’ dat de pluimveesector en Nederlandse supermarkten in februari 2013 sloten. Maar de ‘andere kip’ uit het kipakkoord – die in 2020 alle plofkip vervangen moet hebben – is in feite de ‘nieuwe Hollandse kip’ van AH. Die verbeteringen gaan Wakker Dier niet ver genoeg: de organisatie vindt één ster van de Dierenbescherming de „ondergrens”.

Maar het allerergste, zegt Van Ormondt, is dat de supermarkten na het kipakkoord gewoon weer gingen stunten met plofkip. Nog meer dan voorheen, AH voorop. Wakker Dier wijt het aan de nieuwe prijzenslag. „In de angst om klanten te verliezen gingen ze maar weer stunten met vlees”, zegt ze. „Als een supermarkt de cola drastisch in prijs verlaagt, komt de fabrikant in opstand. Maar met vlees kunnen ze doen wat ze willen.”

De ‘nieuwe Hollandse kip’ van AH wordt volgens een woordvoerder 5 à 10 procent duurder. Kippenpoten en drumsticks worden minder in prijs verhoogd dan de kipfilet, zegt zij, „om consumenten te stimuleren ook eens wat anders te eten van de kip”. „Een kip langer en onder betere omstandigheden laten leven, is duurder. Het is lastig om dat terug te verdienen op de kipfilets.”