Macbeth in donker Afrika

Congo, begin jaren dertig: een Belgisch amateurgezelschap brengt in de jungle Verdi’s opera Macbeth, dit wrede verhaal over machtswellust. Bijna honderd jaar later: vluchtende zwarte artiesten uit het oorlogsgebied van Oost-Congo vinden een oude koffer met partituren en kostuums. Ze voeren de opera opnieuw op, gesneden naar de politieke situatie van nu.

De Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey maakte tijdens het Holland Festival 2013 naam met zijn aangrijpende installatie over de koloniale tirannie in Congo. Met deze versie van Macbeth schroeft hij zijn engagement nog meer op. Hij situeert Shakespeares bloedigste tragedie in het duistere hart van Afrika, getekend door stammenoorlogen en westerse roofzucht. Bailey verbeeldt schitterend de Afrikaanse wereld van trots, armoede en strijd. Macbeth, gekleed in battledress, laat zich verleiden door in tijgerpint gehulde Lady Macbeth. Al heupwiegend spoort ze Macbeth ertoe aan zijn tegenstanders te doden om de alleenheerschappij te bereiken. Lady Macbeth, gezongen door mezzosopraan Nobulumko Mngxekeza, is indrukwekkend in haar sober gehouden rolinvulling. Owen Metsileng vertolkt een eerder gevoelige dan demonische Macbeth. De Belgische componist Fabrizio Cassol herschiep Verdi’s opera tot een weergaloos intiem ensemblestuk met weemoedig klinkende strijkers en blazers.