De moderne autodealer handelt vooral in fietsen

Foto ANP

De auto is geen statussymbool meer. Hij is te duur in tijden van crisis. Hij is niet milieuvriendelijk. En we gebruiken vaker ander vervoer. Vier verschillende oorzaken, maar het effect is hetzelfde: we kopen minder auto’s. En dus moeten autodealers op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Stern, de grootste en enige beursgenoteerde dealer van Nederland, houdt vandaag zijn jaarvergadering. Hoe gaan zij het aanpakken?

“De markt is wezenlijk aan het veranderen”, zegt Clem Dickmann, die namens Dealersupportnet de autobranche adviseert. Want klanten bewegen zich dus niet standaard meer in een auto voort. “Bij jongeren bijvoorbeeld, ligt de nadruk meer op het gebruik dan op het bezit van een auto.” Dus ze kopen er minder vaak zelf een auto, maar huren er wel een, via Greenwheels bijvoorbeeld.

We kopen minder auto’s, maar meer elektrische fietsen

Bestuursvoorzitter Henk van der Kwast van Stern wil dat zijn bedrijf een “dienstverlener voor individuele mobiliteit” wordt. “We moeten meer zijn dan een uit de hand gelopen autodealer”, zei Van der Kwast eerder tegen NRC Handelsblad.

Niet alleen auto’s verkopen en repareren dus, maar ook elektrische fietsen en scootmobielen aanbieden - want in die markt zit wel groei. “Wij gaan service verkopen, zodat mensen hun hele leven mobiel kunnen blijven”, noemt Van der Kwast dat.

Daarmee gaat het concurrent Pon, de één-na grootste autodealer van Nederland, achterna. Dat kocht enkele jaren terug al twee fietsfabrieken: Gazelle en Derby Cycle. Die laatste is bekend van merken als Raleigh en Focus - daarmee is het net als Accell (Batavus, Sparta) een belangrijke speler op de fietsmarkt in Nederland. Ook Pon wil een “toonaangevende mobiliteitsaanbieder” zijn.

“Brede mobiliteit” - jargon voor de redding van de autobranche

“Brede mobiliteit”, iedereen in de branche ziet het als een oplossing. Want niet alleen grote bedrijven als Stern denken - denken ja, want scootmobielen zijn er vooralsnog niet te krijgen - over meer verkopen dan auto’s alleen. Ook Autobedrijf van Nieuwenhoven, een kleine dealer met één vestiging in Weert, doet dat. Sinds juni 2012 verkoopt het familiebedrijf naast auto’s allerlei voertuigen die elektrisch rijden - brommobielen, scooters, en fietsen. “Eerst kochten voornamelijk ouderen die slecht ter been zijn een elektrische fiets”, zegt mede-eigenaar Caroline Van Nieuwenhoven. “Nu ook jongeren. Zij gaan op de elektrische fiets naar hun werk.”

Het bedrijf wil klanten kennis laten maken met elektrisch vervoer - zodat de aanschaf van een elektrische auto een logische volgende stap is - maar er ook zelf van leren. “Dat is een voordeel, als iedereen over vijf of tien jaar elektrisch rijdt”, zegt Van Nieuwenhoven.

Een fiets, een elektrische brommer of scootmobiel: binnenkort ook bij jouw autodealer in de buurt te koop.