Cultuur

De hop is op en wat de dag verder interessant maakt

Beer bottles from all over the world are on display at the Hop museum in Wolnzach on April 10, 2014. A slump in consumption of more than a third in the last 25 years has hit Germany, Europe's biggest beer producer, triggering intense competition and price discounting. With young Germans turning to spirits and non-alcoholic fruit drinks, beer sales fell 2 percent last year alone. Traditional family breweries, also under pressure from double-digit rises in energy, glass and malt costs, are struggling, some dying. In a bid to move upmarket and charge more, some breweries are trying to tap into growing demand for speciality beer. Picture taken April 10, 2014. To match Feature GERMANY-BEER/ REUTERS/Michael Dalder (GERMANY - Tags: BUSINESS SOCIETY)
Beer bottles from all over the world are on display at the Hop museum in Wolnzach on April 10, 2014. A slump in consumption of more than a third in the last 25 years has hit Germany, Europe's biggest beer producer, triggering intense competition and price discounting. With young Germans turning to spirits and non-alcoholic fruit drinks, beer sales fell 2 percent last year alone. Traditional family breweries, also under pressure from double-digit rises in energy, glass and malt costs, are struggling, some dying. In a bid to move upmarket and charge more, some breweries are trying to tap into growing demand for speciality beer. Picture taken April 10, 2014. To match Feature GERMANY-BEER/ REUTERS/Michael Dalder (GERMANY - Tags: BUSINESS SOCIETY)

Geen tijd om al onze verhalen te lezen? Hier de selectie om vandaag aan te kunnen. En dat in drie minuten.

Humulus lupulus

Problemen op de biermarkt en dat terwijl vandaag de Week van het Nederlandse Bier begint. Bier bestaat uit water, mout, hop en gist. En het cruciale bestandsdeel hop stijgt flink in prijs: volgens de Rabobank zelfs wel tot 100 procent. Een belangrijke oorzaak van de prijsstijging is de halvering van de hopgrond en de enorme toename van kleine bierbrouwerijen. Ook in Nederland.

Van BMW naar Batavus

De tijd van autodealers die zich alleen op verkoop van vierwielers storten is voorbij. Vandaag houdt Stern - de enige beursgenoteerde autodealer van Nederland - de jaarvergadering. Het bedrijf wil zich gaan storten op fietsen en andere vervoersmogelijkheden.

Daarmee gaat het concurrent Pon, de één-na grootste autodealer van Nederland, achterna. Dat kocht enkele jaren terug al fietsfabrieken Gazelle en Derby Cycle. “Brede mobiliteit” is de toekomst.

Dat geeft de burger moed

In meer dan dertig landen op zes continenten leggen fastfoodwerknemers vandaag hun werk neer om McDonald’s en consorten onder druk te zetten - want die betalen te weinig loon, vinden de werknemers. Nederland doet niet mee en dat is nogal apart. Fastfoodmedewerkers verdienen zo’n 2 euro minder per uur dan de schoonmakers die al weken staken.

Probleem volgens de FNV: de Nederlandse fastfoodmedewerkers weten helemaal niet dat hun arbeidsomstandigheden zo slecht zijn.

Laat de kaartjes maar zitten

Ook wel eens met ‘een vies gevoel’ naar huis gegaan na een netwerkborrel? Dat ligt niet aan het bier of de bitterballen. Degenen die vrijmibo’s en andere netwerkevenementen bewust gebruiken om te werken aan connecties en carrière, voelen zich beduidend viezer dan mensen die onbewust netwerken. Ook krijgen ze opeens positievere associaties bij producten als zeep en Glassex. Dat blijkt uit onderzoek van Harvard.

En verder

Vandaag nieuwe werkloosheidscijfers van het CBS. In de Graphic of the Day een blik op dé werklozengemeente van Nederland: Ameland, daar is het nog erger dan in Emmen.

In Het beste van Bloomberg de focus op nederigheid is het nieuwe toverwoord voor leiders. Geef je fouten toe en accepteer kritiek van je werknemers. Dan ze doen hun werk ook nog eens beter.

In Het beste van de Financial Times een longread en het eerste deel van een serie over het jaar waarin de euro werd gered. Een reconstructie van de drie dagen in november 2011 met het dieptepunt van de eurocrisis.

Voor wie zin heeft om Coca Cola te “verassen met ambities” is deze Job of the Day wellicht iets. Het bedrijf zoekt een middle man tussen marketing en sales.