Ontbijtstrijd

Goedkoop ontbijtje om je naar de winkel te lokken

Foto iStock

Bij de Hema krijg je geen jus en je ei zit op je brood. De Ikea: ook geen jus d’orange, een los ei naast je brood. Bij Bakker Bart eet je een belegd broodje. En bij La Place van V&D kan je zelf kiezen uit een buffet.

Maar uiteindelijk is dit soort ontbijtjes buiten de deur altijd een variatie van dezelfde ingrediënten: koffie of thee, jus d’orange, een croissant, een wit of bruin afbakbroodje, een kuipje jam, wat kaas, een ei. Steeds meer winkel- en fastfoodketens ontdekken het aanbieden van die snelle en goedkope ontbijtjes. Ze kosten allemaal onder de drie euro. Het goedkoopst ontbijt je bij de Ikea en Hema, voor één euro.

Waar ontbijt je het goedkoopst?

Bedrijven willen nieuwe klanten…

Ook McDonald’s gaat nu aan de strijd om de ontbijter meedoen, kondigt het bedrijf aan. Tot nog toe was er - voor degene die niet zo’n zin heeft in een vet frietje ‘s ochtends - alleen een Egg en Bacon McMuffin te krijgen. Nu komen daar Amerikaanse pannenkoeken en nog meer ‘muffins’ bij.

Momenteel komt 4 procent van de omzet van McDonald’s in Nederland uit ontbijt. Dat moet zo’n 8 tot 10 procent worden, als het aan het bedrijf ligt. De fastfoodketen liet onderzoeksbureau GfK een onderzoek uitvoeren en concludeerde op basis daarvan dat er in Nederland nog een potentiële 2,6 miljoen klanten zijn die ‘s ochtends buiten de deur eten. Zo wil het de Verenigde Staten achterna: daar is het ontbijt al goed voor een kwart van de omzet van McDonald’s.

…en ze willen hun klanten tevreden houden…

De ontbijtjes worden niet alleen verkocht om direct meer geld mee te verdienen. Bedrijven zien het ook ook als service, zegt bijvoorbeeld de woordvoerder van Ikea. Het bedrijf kan het voor een euro aanbieden omdat het “op grote schaal inkoopt, net als bij meubels”. Van de ontbijtjes verkoopt Ikea er enkele “duizenden” per week. De Intratuin biedt ontbijtjes om dezelfde reden aan. “We willen winkelen aantrekkelijker maken”, aldus een woordvoerder.

…zodat ze langer in de winkel blijven

Ontbijtjes zijn een mooie manier om klanten op een vroeg tijdstip naar de winkel te lokken. In de hoop uiteraard dat ze na het eten nog een rondje door de winkel maken. McDonald’s: “We willen klanten de mogelijkheid geven om op elk moment langs te komen.” Hema: “We zijn met het ontbijtje begonnen om meer klanten naar de winkels te trekken op een traditioneel rustig tijdstip.”

Dat is een vraag waar meer winkels mee zitten: hoe trek ik op verschillende tijdstippen (zo veel mogelijk) klanten naar mijn winkel? Vooral voor ketens die door klanten met één product en een bepaald moment van de dag geassocieerd worden, is dat lastig. Een keten als Starbucks bijvoorbeeld - die staat voor koffie en ochtend. Daarom experimenteert Starbucks nu met de verkoop van bier, wijn en borrelhapjes, om ook op een later tijdstip mensen in de winkel te krijgen.

En hoe al die ontbijtjes smaken? Dat zocht kok Pierre Wind uit.