NRC Q: ‘Business news with an attitude’

Foto EPA

Welkom bij NRC Q, de nieuwe toonaangevende digitale zakenpublicatie van Nederland. Het gaat hier over bedrijven, de zakenwereld, je carrière en het combineren van werk en privé. En dat alles mobile-first, dus gemaakt voor zowel telefoon en tablet als pc.

1. Hoe begint mijn dag vanaf nu?

Wij zijn wakker voor de wekker. We sturen om half zes ‘s ochtends de NRC Q-nieuwsbrief (schrijf je hier gratis in). Onze correspondenten in Amerika en Azië schrijven wat er gebeurde terwijl je sliep en praten je bij over wat andere media vanochtend voor nieuws hebben. Bovenal vertellen we wat er vandaag allemaal gebeurt. We zorgen dat je goed voorbereid bent, de baas net een stapje voor bent en collega’s kunt bijpraten bij de koffieautomaat. Met NRC Q weet je waar je aan begint.

“It’s all highly visual (…) playful (…) business news with an attitude” -- Harvard University

2. Wat gebeurt er dan online?

Daar staan scherp geschreven stukken die jou op gang helpen, met bovenin de pagina altijd het verhaal van de dag. Als Philips of Ahold straks met cijfers komen, weet jij nu al waar deze bedrijven mee worstelen. Als Google straks de Glass op de markt brengt, hebben we de details beschreven en weet jij waarom je hem wilt (of niet). En als Tinder geld wil gaan verdienen, lees je hier hoe.

Wat nog meer? We hebben interactieve graphics en de mooiste foto’s staan in onze In beeld-serie. De beste verhalen van het internationaal befaamde persbureau Bloomberg en de scherpste video’s en stukken van de Financial Times kun je bij ons zien en lezen. We hebben de Job of the day waarin we je vertellen waarom je wel of niet moet solliciteren op de meest bijzondere vacature van de dag, en dan zijn er nog Bo&Caro, die elke dag naar een bedrijf gaan. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en schrijven op wie daar belangrijk zijn en waarover ze praten.

“Het dagelijkse financiële nieuws wordt pasklaar en op toegankelijke wijze gepresenteerd aan lezers met interesse voor kwaliteitsnieuws” -- Adformatie

3. En in het weekend?

Dan praten we je bij. Met de beste verhalen om terug te lezen, bijzondere fotoseries én de voorbereiding op de week die komen gaat. Met carrièreverhalen, de belangrijkste gebeurtenissen voor maandag tot en met vrijdag, en eindelijk dat antwoord op de vraag: wat draag ik als ik naar mijn werk fiets maar netjes wil aankomen? En ook nu: elke dag een nieuwsbrief.

“Esta aplicación viene de un diario grande, longevo e importante: NRC Media. Tiene actitud, asegura Doctor.” -- Clases de Periodismo

4. Wie maken dit allemaal?

De redacties van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl werken samen met de redactie van NRC Q, van schrijvende redacteuren tot ontwikkelaars en vormgevers. In de kern is er een redactie van ruim dertig mensen die voor de inhoud zorgt.

“Samen zullen ze het dagelijkse financiële nieuws pasklaar en op toegankelijke wijze presenteren aan lezers met interesse voor kwaliteitsnieuws, maar met weinig tijd voor het lezen van een krant.” -- Follow the Money

5. Is dat allemaal gratis?

Nee. Maar je krijgt vooralsnog twintig stukken per maand van het huis. Voor ongelimiteerde toegang tot onze stukken en archieven kun je ook lid worden voor 3,50 euro per week.

“NRC Media hoopt in de gunst te komen van een nieuwe doelgroep: niet-krantenlezers met interesse voor zakelijk nieuws (…) Afgaande op het aantal ingeschakelde redacteuren (tien), verwacht NRC Media veel van de site.” -- de Volkskrant

6. Wat kan ik doen?

We zijn in ontwikkeling - de bètafase - en willen graag horen wat je denkt. Daarvoor hoef je geen uitgebreide formulieren van zes stappen door te lopen. Mail je commentaar direct naar de chef van NRC Q, Freek Staps: freekstapsq@nrc.nl. Dan weten wij wat volgens jou niet werkt (wel mag ook). Of volg ons op Twitter voor updates: @nrcqnl

    • Freek Staps