Online vleeskeuring kan niet gratis blijven

Anderhalf miljoen Nederlanders hebben de datingapp Tinder geïnstalleerd. Blijft het leuk, nu Tinder geld moet verdienen?

Zo werkt Tinder: eerst de foto, dan swipen (naar links: niet leuk, naar rechts: leuk) en dan de eventuele match.
Zo werkt Tinder: eerst de foto, dan swipen (naar links: niet leuk, naar rechts: leuk) en dan de eventuele match. Foto’s Tinder

Hoe leer je iemand kennen als je rond de twintig bent? In de kroeg. Zou kunnen. In de collegebanken. Misschien. Via Tinder. Het waarschijnlijkst.

Tinder is een verslavende gratis datingapp, erg populair bij (vooral) twintigers. De app werkt als volgt: gebruikers maken een profiel aan, dat is gekoppeld aan Facebook. De app zoekt vervolgens gebruikers in de buurt. Wie de app opstart ziet een profielfoto van iemand uit de directe omgeving in beeld. Daarna begint de vleeskeuring. Naar rechts swipen (vegen): ik vind je leuk. Naar links: laat maar zitten. Twee gebruikers die elkaar accepteren kunnen chatten.

Hoeveel (maandelijks actieve) gebruikers Tinder, gelanceerd in de Verenigde Staten in augustus 2012, precies heeft maakt het bedrijf niet bekend. Medeoprichter en financieel directeur Justin Mateen van Tinder wil in een toelichting via Skype wel kwijt dat inmiddels anderhalf miljoen Nederlanders op Tinder een profiel hebben aangemaakt. Er komen er per dag 7.500 bij. Nederland is „een erg grote markt voor ons”, zegt Mateen.

De vraag is hoe lang nog.

Tinder gaat namelijk binnenkort geld vragen voor zijn diensten, bleek eerder deze maand bij de bespreking van de kwartaalcijfers van Tinders moederbedrijf IAC/InterActiveCorp. „Je zult zien dat we snel beginnen met geld verdienen aan Tinder”, zei topman Gregory Blatt tijdens de bijeenkomst. IAC/InterActiveCorp is, niet toevallig, de eigenaar van de populairste datingsite ter wereld: Match.com. Die site bracht vorig jaar 200 miljoen dollar op. Ter vergelijking: bij Tinder moet de eerste dollar nog binnenkomen.

Terwijl Tinder elke maand miljoenen dollars uitgeeft. Het bedrijf is een van de snelst groeiende startups aan de Amerikaanse Westkust. En groei kost geld. De app wordt elke dag door tien miljoen mensen gebruikt; in januari waren dat er nog één miljoen. Elke dag wordt er achthonderd miljoen keer iemand op zijn of haar uiterlijk beoordeeld. Het totale aantal matches passeerde onlangs de miljard. „De snelheid van de groei heeft ons verbaasd”, zegt Mateen. „Om de site in de lucht te houden moeten we continu servers bijbouwen.”

Wat maakt Tinder zo bijzonder? In principe doet Tinder wat datingsites al jaren doen. De op-iemand-afstappen-drempel wegnemen en mannen en vrouwen helpen met het selecteren van een partner: op opleidingsniveau, woonplaats, relatie en wel of geen kinderen. Probleem met relatiesites: ze zijn niet cool. Ze kosten veel geld. Een maandabonnement op één van Nederlands meest populaire datingsites Relatieplanet.nl (28,50 euro) is bijna net zo duur als een abonnement op de papieren krant.

Geld betalen om een partner te vinden: het straalt toch een zekere wanhoop uit. Sinds Tinder is een partner ontmoeten via internet niet meer iets om je voor te schamen. De helft van alle gebruikers van Tinder is tussen de 18 en 24 jaar: nou niet bepaald de leeftijdsgroep die een relatie moet.

Tinder kampt met een dilemma: hoe behoudt de website de cool factor, nu er geld verdiend moet worden?

Oprichters Sean Rad en Justin Mateen (beiden 27 jaar) kunnen voor advies terecht bij hun collega’s van andere sociale netwerken. Want zo is de volgorde, of het nu Instagram is, Twitter of Facebook: eerst groeien, onmisbaar worden en pas daarna aan inkomsten denken. Dat is het moment dat de oorspronkelijke aversie tegen advertenties ineens omslaat in meedenken over ‘verdienmodellen’.

Neem Facebook. De eerste advertenties op Facebook waren banners: blokken in de hoek van de website. Facebook had geld nodig, om de kosten van onstuimige groei op universiteitscampussen bij te kunnen benen. Maar oprichter Mark Zuckerberg schaamde zich dood. Hij zette een tekstje bij de banners: ‘Sorry, wij vinden dit ook niks, maar iemand moet de rekeningen betalen’. Tegenwoordig heeft Zuckerberg het over advertenties die ‘persoonlijk relevant’ moeten zijn. Mateen zegt iets dergelijks: „Advertenties zijn niet slecht, mits ze waarde hebben voor onze gebruikers.”

Hoe wil Tinder precies geld verdienen? Er circuleren drie opties: advertenties, een abonnement voor een vast bedrag per maand of een ‘freemium’-model: een deel gratis, een deel betaald. Ook moet er geld binnenkomen door extraatjes te verkopen aan gebruikers. Andere datingapps, zoals Flirtomatic, doen dit al: tegen betaling virtuele kado’s versturen naar iemand die je leuk vindt. Of voor een bijdrage je profiel ‘promoten’ zodat deze hoger komt in de zoekresultaten. Topman Justin Mateen vertelt dat Tinder dit jaar met dit model gaat experimenteren.

Het moet Tinder levensvatbaar maken. Met een beursgang, de droom van Tinder, als resultaat. Daarvoor is het nodig dat de app het imago van hook up-app (chatten om seks te regelen) ontgroeit. Rad en Mateen zeggen in elk interview dat Tinder absoluut geen datingapp is. Tinder is eerder „een sociaal netwerk voor mensen die elkaar nog niet kennen”, aldus Mateen. En dat maakt Tinder anders dan Facebook, zegt Mateen. „Tinder moet de app worden waarmee je ook een zaken- of tennispartner in de buurt kunt vinden. Het gaat om de intentie om iemand te ontmoeten.”