Facebook gaat ook ‘anoniem’

Appmakers krijgen straks geen profiel-informatie meer // Dat vinden zij jammer

Eerlijk zullen we alles delen. Tenminste, in de shared economy die Facebook voor ogen stond. Het sociale netwerk (1,2 miljard gebruikers) wilde uitgroeien tot de standaarddienst waarmee je inlogt op webdiensten en games, de Facebook-apps. Zodat je je online-activiteiten onder je eigen naam deelt met je vrienden, en hun vrienden en hun vrienden. En natuurlijk met Facebook, dat je online-gedrag gebruikt om advertenties op maat te serveren.

Maar die eerlijk-delen-gedachte is gekanteld. Op het F8-congres voor ontwikkelaars van Facebook-apps introduceerde oprichter Mark Zuckerberg begin mei de optie om anoniem in te loggen op online diensten. Dit moet gebruikers over de streep trekken een Facebook-app uit te proberen, zonder dat ze hun identiteit moeten prijsgeven.

Echt anoniem is dat niet; Facebook weet immers zelf nog steeds wie waar anoniem inlogt. Het is dan ook de vraag hoeveel ontwikkelaars de anonieme login zullen ondersteunen, zij gaan er in dit model op achteruit.

Er is binnen de ontwikkelaarsgemeenschap nogal wat kritiek op de veranderingen. Facebook-leden mogen straks kiezen welke data ze afschermen. Als je niet wilt dat een app weet wie je vrienden zijn of wanneer je jarig bent, kun je dat verbergen.

Een boze app-ontwikkelaar op het Facebook-blog: ‘Hoe kan een bedrijf dat de wereld meer open en verbonden probeert te maken, onze mogelijkheden beperken? Zodat onze apps meer gesloten zijn en niet langer verbonden met de gebruikers?’ Met andere woorden: aan anonieme Facebook-leden valt geen droog brood te verdienen.

Meeliften

Even terugspoelen naar het vorige F8-congres, in 2011. Toen introduceerde Zuckerberg de term frictionless sharing, aan de hand van aansprekende webdiensten die je Facebook-profiel gebruikten. Muziekdienst Spotify en kranten als The Guardian en The Washington Post dachten dat hun publiek via Facebook flink zou groeien; meeliftend op het netwerk-effect en profiterend van een persoonlijke relatie met lezers en luisteraars.

Win-win? Nee hoor. Binnen een jaar hadden Spotify, The Guardian en The Washington Post hun nauwe banden met Facebook doorgesneden. Veel gebruikers vonden het niet prettig om hun lees- en luistergedrag de wereld in te slingeren. Bovendien viel de toeloop van nieuwe lezers tegen.

Anno 2014 blijkt dat frictionless sharing niet zonder wrijvingen verloopt. Internetters zijn zich bewuster van hun online privacy. Anoniem is niet langer een vies woord dat wordt thuisbezorgd in discrete verpakking.

Mark Zuckerberg beseft dat hij de lat hoger (of juist lager?) moet leggen om Facebook-apps aantrekkelijk te houden. Hij zal zijn leden meer vrijheid moeten gunnen om op hun eigen voorwaarden in te loggen. Daar kunnen we als gebruikers alleen maar van profiteren: wees spaarzaam met de persoonlijke gegevens die je weggeeft.

Informatie is niet gratis. Eerlijk delen, dat is zó 2011.