Een kleine uitgever. Dat past meer bij de huidige tijd.

Vier uitgeverijen van WPG in Amsterdam worden afgestoten. Uitgever Paulien Loerts en een onbekende investeerder zijn de kopers. „Ik heb dit heel goed doorgerekend.”

Wie koopt er nu vier uitgeverijen die het financieel al jaren moeilijk hebben, in een dalende markt, notabene deels met eigen geld?

Paulien Loerts, directeur van het WPG-onderdeel Singel 262, durft het aan. Waarschijnlijk neemt zij deze zomer Querido, De Arbeiderspers, Nijgh & Van Ditmar en Athenaeum–Polak & Van Gennep over. WPG Uitgevers wil die uitgeverijen afstoten, als onderdeel van de strategie om het bedrijf weer gezond te maken.

Loerts denkt dat haar nieuwe bedrijf voordeel heeft ten opzichte van grote concerns. „Ik ben natuurlijk niet gek”, zegt ze, tijdens een interview waarbij ook WPG-directeur Koen Clement en Henk Pröpper, directeur-uitgever van De Bezige Bij aanwezig zijn. „Ik heb dit heel goed doorgerekend. We hebben heel lang voordeel gehad van de grootschaligheid van WPG”, zegt Loerts. WPG is door overnames een van de grootste uitgeefconcerns van het land geworden.

„Maar als het minder goed gaat, helpt het om kleinere eenheden te hebben. De markt verandert zo razendsnel dat je daar heel snel op moet kunnen inspelen.”

Loerts heeft straks 35 werknemers. „Dat formaat is heel plezierig in deze markt.”

Het is Loerts niet gelukt om ook het uiterst lucratieve fonds Querido Kinderboeken over te nemen. Querido Kinderboeken is al sinds Annie M.G. Schmidt winstgevend.

Ondernemingslust

De nieuwe, zelfstandige boekhandelaren hebben een enorme ondernemingslust, zegt Henk Pröpper. „Niet alleen omdat ze onafhankelijk zijn, ook omdat de schaal die ze nu hebben veel werkbaarder is. Ze kunnen veel beter contact hebben met hun publiek.”

Loerts zoekt voor de uitgeverijen een pand in Amsterdam; volgend jaar moeten zij vertrekken uit hun huidige pand aan de Singel. Het liefst wil zij er horeca en boekverkoop bij betrekken.

Voetbal International

Hiermee is de rust binnen WPG, dat behalve boeken ook tijdschriften uitgeeft, nog niet teruggekeerd. „We kijken wat de scenario’s zijn voor Voetbal International”, zegt Clement. Dat blad is commercieel het grootste succes van de bladentak.

WPG oriënteert zich op een eventueel verkoop. „Maar daar is absoluut nog niets over beslist”, aldus Clement. „We zullen ook in het buitenland kijken of er animo is. Tegelijkertijd denken we dat de voetbalwereld ook een interessant domein kan zijn voor onze organisatie. Dat zijn we nu rustig aan het afwegen.”

Dit betreft een ingekorte versie van het artikel ‘Kleine uitgever is meer van deze tijd’ dat vandaag in NRC Handelsblad staat. Abonnees kunnen het artikel hier lezen.