Docdata bleek een dankbaar aandeel

Docdata is zo’n bedrijf waar iedereen mee te maken heeft, maar waar maar weinig mensen de naam van kennen. Het bedrijf verzorgt onder meer de distributie van pakketjes bij Bol.com, vult de voorraad van de webshops van V&D en De Bijenkorf en verzendt ADSL-modems voor Tele2. Dat gebeurt allemaal vanaf een 55.000 vierkante meter groot bedrijventerrein in de distributiehoofdstad van Nederland, Waalwijk. Vandaag is de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

Docdata ontwikkelde zich de afgelopen jaren van brekebeen tot lieveling op de beurs. Van oorsprong was Docdata een fabrikant van cd’s en later ook van dvd’s. Het bedrijf kreeg het moeilijk door de grote concurrentie en een krimpende markt. In 2002 werd Michiel Alting von Geusau de topman. Onder zijn leiding stemde Docdata voortvarend de strategie af op de opkomst van de interneteconomie. Een gouden keuze. De beurswaarde steeg de afgelopen 5 jaar van 6,40 euro naar 18,50 euro.

Docdata is een dankbaar aandeel gebleken, maar zorgen zijn er ook: het bedrijf maakte – zonder precieze cijfers te noemen – bekend dat de eerste drie maanden van dit jaar de omzet flink is gedaald. Dat komt vooral door de Duitse webshop Zalando. Het bedrijf, met een kwartaalomzet dit jaar van 501 miljoen euro, is één van de grootste klanten van Docdata. Maar Zalando wil de producten zelf naar de klanten brengen. De activiteiten bij Docdata werden de afgelopen jaren dan ook verminderd. Dit jaar bouwt Zalando de laatste opdrachten af.

De oplossing? Een nieuw strategisch plan onder de weinig originele naam Vision2020. Naast de bevoorrading van webshops zet het bedrijf in op de groei van andere bedrijfstakken. Zo ontwikkelt het bedrijf ook lasertechnologie.

Daarmee kan geld van een watermerk worden voorzien en kunnen verpakkingsmaterialen worden bewerkt.

Het bedrijf wil dit jaar vooral het wegvallen van Zalando opvangen. De eerste stap daartoe is begin april al genomen met het binnenhalen van de Britse webwinkel Asos. Die wil de activiteiten in Europa uitbreiden. Docdata gaat een ‘hub’ opzetten in Duitsland, van waaruit de producten van Asos door heel Europa kunnen worden bezorgd.

Met Asos als klant hoopt het bedrijf op de lange termijn de omzet weer te kunnen doen groeien. Dit jaar zal dat waarschijnlijk niet lukken, het verlies van Zalando als klant is daarvoor te groot. En vorig jaar waren de cijfers volgens Docdata ook wel heel erg goed. Het bedrijf zag de omzet stijgen, van 155 miljoen euro naar 162 miljoen euro. De winst steeg met 14 procent naar 8,7 miljoen euro, waardoor de aandeelhouders dit jaar 4,9 miljoen euro aan dividend uitbetaald krijgen. En dus is er – ondanks Zalando – voor Docdata best reden voor een borrel vanmiddag.