Advertentiesites voortaan beveiligd tegen meelifters

Deze rubriek belicht elke dinsdag kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Vandaag: sleepnetsites aan banden gelegd en de kartelautoriteit op de vingers getikt.

Foto Thinkstock

Opluchting onder uitgevers van advertentiesites waarin huizen, auto’s, boten of vacatures worden aangeboden. Zij hoeven niet langer zoekmachines te dulden die consequent hun database doorzoeken en bezoekers dan om hun homepage heen leiden, direct naar het gezochte artikel. En mogelijk teleurstelling bij consumenten die ‘metazoekmachines’ in gespecialiseerde databases reuzehandig vinden.

Het Gerechtshof Den Haag oordeelde vorige week in het voordeel van website Autotrack, ooit van Wegener, nu van De Persgroep. Autotrack, dat onder meer leeft van advertenties op de homepage, had last van concurrent Gaspedaal.nl van de Telegraaf Media Groep. Deze website functioneerde als sleepnet annex zoekparaplu voor autosites: Autowereld, Cartweets, Autodeals etc. Wie op Gaspedaal.nl zoekt naar een auto van een bepaald merk, bouwjaar of kilometerstand krijgt resultaten, direct uit autoverkoopsites, waaronder Autotrack. Iedere dag zocht Gaspedaal zo’n 100.000 keer bij Autotrack: 80 procent van alle klantvragen werd door Gaspedaal.nl beantwoord met hulp van Autotrack.

Aan deze vorm van profiteren is na zeven jaar procederen, tot aan het EU-Hof van Justitie in Luxemburg, een voorlopig einde gekomen. Tenminste als Gaspedaal.nl niet naar de Hoge Raad gaat. Ook voor de Hoge Raad is een tussenarrest van het EU-Hof richtinggevend. Daarin werd al beslist wat onder opvragen en ‘substantieel hergebruik’ uit de databankrichtlijn moet worden verstaan. Zoiets mag niet als de zoekformulieren vrijwel identiek zijn, er ‘real time’, live in de andere site wordt gezocht en de resultaten in de eigen opmaak worden getoond, gesorteerd op doublures.