V&D wil binnensteden veroveren met nieuwe merken

Foto ANP

De nieuwe strategie van warenhuisketen V&D is er: het bedrijf gaat zich de komende jaren meer richten op de binnensteden van Nederland. V&D wil de omzet verbeteren door ruim tweehonderd merken aan het assortiment toe te voegen, zo maakte topman Jacob de Jonge vanochtend bekend in het vernieuwde filiaal in Leiden.

De warenhuisketen maakt al meer dan tien jaar verlies. “De periferie sterft voor een deel af,” aldus De Jonge volgens persbureau Novum.

“We willen de omzet stabiel houden door veel merken toe te gaan voegen. Het betekent ook dat je heel anders moet gaan kijken naar je onroerendgoedportefeuille.”

De inrichting van de 63 warenhuizen wordt aangepast. “Lucht, licht en vernieuwing”, vat de topman samen, die vorig jaar naar V&D overstapte en daarvoor zes jaar aan het hoofd van De Bijenkorf stond. Voor bezoekers moet de “beleving” centraal komen te staan. Hij hoopt dat bezoekers het warenhuis niet alleen meer binnenwandelen voor een broek, maar ook voor een broodje en een bezoek aan de kapper.

Dalende omzet en nieuwe strategieën

Het bedrijf zag de omzet per vierkante meter sinds 2008 met ruim zes procent dalen. In de markt waarin V&D opereert, daalde de omzet als geheel sinds 2008 met ruim 34 procent. Het is dan ook niet de eerste keer dat V&D in de afgelopen jaren van strategie is gewisseld.

Volgens De Jonge zit de groei de komende jaren vooral in de onlinemarkt. Concurrentie ondervindt V&D hier niet alleen van de andere warenhuisketens, maar ook van de tweedehandsmarkt. “De totale retailmarkt bedraagt zo’n 93 miljard euro. Daarvan is inmiddels al veertien procent tweedehands.”

La Place breidt uit in buitenland

Restaurantketen La Place, het onderdeel van V&D dat wel goed loopt, gaat uitbreiden in het buitenland als onderdeel van de nieuwe strategie. Nog deze maand opent een restaurant op het vliegveld van Bali in Indonesië. Eerder opende het bedrijf al vestigingen in Duitsland. In België is de formule ook op een aantal plaatsen te vinden.

Het bedrijf voert ook een wijziging door in alle bestaande restaurants. De eerste vestiging die een flinke metamorfose heeft ondergaan is die in Leiden. Lokale producten, duurzaamheid en geen E-nummers meer, aldus De Jonge.

In tegenstelling tot het warenhuis, slaat de formule waarbij het eten in het zicht van klanten wordt bereid in binnen- en buitenland goed aan. De restaurants zorgen er naar verluidt al jaren voor dat de verliezen van V&D niet veel verder oplopen. In totaal heeft La Place meer dan tweehonderd vestigingen.

Lees hier ons hele stuk over de problemen van V&D.

    • Anouk van Kampen