Advies vanuit de krochten van Brussel

Vanaf vanavond presenteer Sytske Jellema Europa doe je zo op Nederland 2.

Drie maanden runden ze een pop-up campagnebureau vanuit het Europese Parlement, om de daar aanwezige Nederlandse EU-politici te adviseren over de verkiezingen op 22 mei. Elke dinsdagavond in mei op televisie bij BNN: Europa doe je zo, gepresenteerd door Lars Gierveld en Sytske Jellema.

Een campagnebureau opzetten in Brussel, hoe gaat dat?

„In het Europese Parlement gingen we naar de kelder. We dwaalden door de krochten van het gebouw, trokken hier en daar een deur open, tot we een verlaten zaaltje aantroffen. Dat werd ons campagnebureau. We zaten daar als een soort Kuifje in Europa.”

Jullie benadrukken hoe Europa nìet stoffig is en nìet saai. Is dat geen versterking van het frame?

„Wij prediken niet dat Europa sexy is. Het programma is ontstaan uit verwondering: hoe kan zoiets belangrijks ons zo weinig interesseren?”

Nieuwsuur verloor de helft van de kijkers met het EU-debat. Hoe houden jullie het aantrekkelijk?

„Door de politicus te tonen in zijn werk, maar ook als mens. Het viel ons op dat de politici daar veel gebreken hadden. Vanuit ons campagnebureau konden we dan de vinger op de zere plek leggen. Europarlementariër Hans van Baalen (VVD) bijvoorbeeld. Zodra hij iets politieks doet, heeft hij minimaal spiergebruik, alleen het noodzakelijke beweegt: zijn lippen of zijn vingers. Dat komt niet echt lekker over. Terwijl hij eigenlijk heel joviaal is, een heerlijke VVD-corpsbal. Dat hebben wij geprobeerd naar buiten te trekken.”

Wat viel op aan de Brusselse cultuur?

„In Nederland kun je veel sneller politiek bedrijven. In Brussel gaat de snelste wet er in twee jaar doorheen. De politici werken keihard, maar het sociale gedeelte speelt ook een grote rol. Er zijn de hele tijd kleine ontmoetingen en korte praatjes op de gangen. Juist in die korte momenten wordt heel veel beslist. Wat ook opviel: het borrelen op Place Lux op donderdagavond, dat is één grote vleeskeuring.”