Economie

Rotterdam bakermat van koffiecupjesoorlog

George Clooney
George Clooney

Het begon een paar jaar geleden als een oorlog tussen Nespresso en Douwe Egberts. Maar sinds kort is de markt opengebroken en zijn er overal Nespresso-cupjes onder verschillende merknamen te koop. Dat is grotendeels te danken aan drie ondernemers en hun bedrijf Euro-Caps in Rotterdam.

De wildgroei aan cupjes

Liefst twintig verschillende merken telde de Consumentenbond deze maand bij een inventarisatie naar cupjes.

Van Kruidvat en Action tot de Lidl, Hema, PLUS en websites als Goedcupje.nl: overal zijn tegenwoordig nieuwe merken koffiecupjes te koop voor Nespresso-apparaten. En wat niet direct opvalt: ze komen grotendeels van hetzelfde bedrijf.

Euro-Caps in Rotterdam maakt “dit jaar honderden miljoenen cupjes”. Onder meer voor Lidl, Jumbo en Plus, V&D en Action, onlineshop Goedcupje.nl en chocolade- en ijsverkoper Australian. Private label noemen ze dat: allemaal uit dezelfde fabriek, maar bedrijven zetten er hun eigen merknaam op (de inhoud verschilt wel).

De aanstichters

Euro-Caps is in 2011 opgericht door Bas de Vet (met een sales achtergrond bij Masterfoods en Coca-Cola), Bas Witvoet (eigenaar van uitzendbureau Oranjegroep) en Nils Clement (die tien jaar bij Starbucks werkte). “We wisten dat het patent van Nespresso op de cupjes in mei 2012 zou verlopen”, zegt Clement. De markt ging open en Euro-Caps wilde daar als producent instappen. Na wat aanloopproblemen is het inmiddels een succes.

“Een jaar geleden werkten we hier nog met zes man, nu met tachtig.”

De cupjes zijn beduidend goedkoper dan de Nespresso-variant, maar opvallend genoeg doet de kwaliteit er niet voor onder. De Consumentenbond testte voor het Mei-nummer verschillende cups. Neem de ristretto van Nespresso (35 cent) en de Bellarom van Lidl (twintig cent): nauwelijks verschil in het testoordeel: 7,8 versus 7,5.

Het cupjeslandschap is dus nogal veranderd. Dat beaamt ook Nespresso (onderdeel van Nestlé) via een woordvoerder. “Het is een hele andere markt dan een jaar geleden, toen hadden we een of twee concurrenten. Nu zijn in elke supermarkt andere capsules te koop.”

Cijfers over cupjes en de hoeveelheid Nespresso-apparaten in Nederland geeft het bedrijf niet. Concurrent Douwe Egberts zegt dat er “bijna 2 miljoen kopjes L’OR Espresso per week” worden gedronken. Volgens marktonderzoeker Euromonitor is de wereldwijde markt goed voor 10,8 miljard dollar.

De voorgeschiedenis -What else?


Tot 2011 waren de cupjes in Nederland alleen verkrijgbaar via Nespresso - dat nog steeds de slogan What else? voert. Wie zonder zat had een probleem want die moest doorgaans een kwartier in de rij staan bij een van de speciale Nespresso-boutiques in de Bijenkorf of online bestellen. Toen kwam Douwe Egberts met een variant op de proppen voor supermarkten.

Nespresso duldde aanvankelijk geen concurrentie op de markt. Het merk bestaat al sinds 1986, maar werd echt groot vanaf 2006 met acteur George Clooney als gezicht. Met de opmars zag ook de concurrentie kansen. Nespresso voerde in verschillende landen talloze patentrechtszaken tegen concurrenten als Sara Lee (toenmalig eigenaar van Douwe Egberts) en verloor er veel.

Nu zegt Nespresso de concurrentie zo gek nog niet te vinden.

“De totale markt voor capsules groeit, dat is positief. Het aantal leden van Nespresso Club in Nederland neemt nog steeds toe.”

Het kat-en-muis-spel

Dat betekent niet dat het bedrijf zich maar bij de concurrentie neerlegt. Nespresso-machines veranderen namelijk geregeld van ontwerp waardoor de cupjes van concurrenten minder goed passen. “Het is een kat-en-muis-spel”, zegt Clement. Zo maakte Nespresso de pinnen die de cupjes doorboren in nieuwe machines eind vorig jaar minder scherp. Daardoor is het moeilijk koffie te krijgen uit sommige plastic capsules.

Daarom heeft Euro-Caps in Rotterdam een heel arsenaal aan verschillende oude en nieuwe Nespresso-machines staan.

Clement: “Het zijn er met gemak dertig of veertig, we moeten testen op de machines die mensen thuis ook hebben.”