Toneelgroep Amsterdam verjongt

Verjongen, uitbreiden en verdere internationalisering, dat is de koers van Toneelgroep Amsterdam in seizoen ‘15-‘16.

Robert de Hoog (links) enJip van den Dool
Robert de Hoog (links) enJip van den Dool Foto’s Janey van Ierland, Karen Scheffers

Acteur Robert de Hoog (1988) treedt toe tot het ensemble van Toneelgroep Amsterdam. De Hoog maakt sinds zijn succesvolle filmdebuut in Skin (2008) snel carrière. Die film leverde hem een Gouden Kalf en een Emmy-nominatie op. Daarna was De Hoog onder meer te zien in Schemer, Nova Zembla en had hij een piepklein bijrolletje War Horse van Steven Spielberg. Op tv speelde hij in series als Feuten en Zuster Charlie. Momenteel heeft hij de hoofdrol in de Ierse zelfmoordkomedie Love Eternal. De Hoog debuteerde in december al in de luwte bij TA, in Bloedbruiloft. Daarin toonde hij dat hij naast een fascinerende filmpersoonlijkheid ook een krachtig toneelacteur is.

Naast De Hoog treedt ook het jonge talent Jip van den Dool (1992) toe tot het ensemble. Van den Dool studeert pas dit jaar af aan de Toneelacademie Maastricht, maar maakte al indruk als lid van het jonge muziektheatercollectief Lars Doberman, en in een serie geestige dubbelrollen in Gejaagd door de Wind bij Matzer Producties. Verdere verjonging bij het gezelschap komt van Maren Bjørseth (30), die als regisseur debuteert binnen talentontwikkelingstraject TA-2, met Hugo Claus’ Een bruid in de morgen.

Met de aanwinsten wordt het mannelijk deel van het ensemble aanzienlijk verjongd. Dat was nodig, want het ideale ensemble heeft spelers van alle leeftijden. Vorig jaar kwamen Aus Greidanus Jr. (39) en Ramsey Nasr (40), als opvolgers van de vertrokken generatiegenoten Barry Atsma, Fedja van Huêt en Jacob Derwig. Eerder kwamen al de jonge actrices Hélène Devos (25) en Gaite Jansen (23) naar Toneelgroep Amsterdam.

Dit aantrekken van veelbelovende jonge acteurs met al enige filmroem doet denken aan de zet van het Nationale Toneel, dat vorig jaar in één keer (film)talenten Hannah Hoekstra, Sallie Harmsen en Reinout Scholten van Aschat aannam. Uiteraard stellen de gezelschappen dat de kwaliteit van de acteurs voorop staat, maar het hebben (of kweken) van sterren binnen het ensemble is pr-technisch natuurlijk wel zo handig.

Met de uitbreiding van het ensemble, dat zo op 22 vaste spelers komt, kan TA ook voldoen aan een andere ambitie: verdere internationalisering. De productie Kings of war (een combinatie van Henry V, Henry VI en Richard III) in de regie van Ivo van Hove wordt in juni 2015 een grootschalige coproductie met het Barbican Centre in Londen, het Théâtre National de Chaillot in Parijs en het Holland Festival. Daarnaast regisseert Van Hove in São Paulo een tekst van Simon Stephens, en zal zijn ensemble over de hele wereld spelen. The Fountainhead speelt op festivals in Avignon, Barcelona en Vilnius. Angels in America is uitgenodigd in New York, en TA speelt voor het eerst in China: de monoloog La Voix Humaine.

Met de bejubelde jonge Australische regisseur Simon Stone (30) haalt TA bovendien internationaal talent in huis. Stone’s Wild Duck was vorig jaar een hit op het Holland Festival. Bij TA regisseert hij een hedendaagse Medea. In het nieuwe seizoen presenteert TA daarnaast weer een nieuwe toneeltekst van Tom Lanoye: Koningin Lear, vrij naar Shakespeares King Lear (1605), met Frieda Pittoors in de titelrol.