Schuldige vliegtuigjes

©

De klassieke definitie van het woord animatie is: leven inblazen. Een betekenis die de legendarische Japanse animator Hayao Miyazaki letterlijk neemt in The Wind Rises. De wind is hier zowel de inspiratiebron voor vliegtuigontwerper Jiro Horikoshi als de natuurkracht die hem en zijn vrouw Naoko bij elkaar brengt: Jiro vangt de parasol op waar Naoko onder staat te schilderen en die plotseling wegwaait.

De 73-jarige grootmeester Miyazaki is vooral bekend van het prachtige sprookje Spirited Away, maar in The Wind Rises ruilt hij zijn wereld van Japanse geesten en goden in voor de realiteit van historisch Japan.

The Wind Rises gaat over de zoektocht van de jonge ingenieur Jiro naar het perfecte vliegtuig. In zijn dromen ontmoet hij zijn idool Caproni, de Italiaanse vliegtuigpionier met wie hij praat over vliegtuigen als oorlogstuig en als prachtige vrijheidsdroom. Is het de schuld van een ontwerper als zijn uitvinding wordt misbruikt? Miyazaki toont beide kanten: Jiro weet wat zijn vinding teweeg kan brengen, maar zet uit liefde voor de luchtvaart toch door.

De film zit vol prachtige scènes, maar de romantische beelden van Jiro die papieren vliegtuigjes naar zijn zieke geliefde gooit zijn het allermooist. De camera volgt de vliegtuigjes, die op lyrische wijze de opwinding en verliefdheid van Jiro verbeelden. The Wind Rises toont dat animatie zoveel meer kan zijn dan kinderamusement.