Robert de Hoog treedt toe tot Toneelgroep Amsterdam

Robert de Hoog tijdens de première van Love Eternal. De speelfilm vertelt het verhaal van de Britse Ian (gespeeld door De Hoog) wiens leven in teken staat van de dood.
Robert de Hoog tijdens de première van Love Eternal. De speelfilm vertelt het verhaal van de Britse Ian (gespeeld door De Hoog) wiens leven in teken staat van de dood. Foto ANP / Remko de Waal

Acteur Robert de Hoog (25) treedt toe tot het ensemble van Toneelgroep Amsterdam. Ook het jonge talent Jip van den Dool (21) en regisseuse Maren Bjørseth (30) worden lid van het gezelschap. TA komt zo uit op 22 vaste spelers.

Met de nieuwe aanwinsten wordt het mannelijk deel van het ensemble aanzienlijk verjongd. Dat was nodig, want het ideale ensemble heeft spelers van alle leeftijden. Vorig jaar kwamen Aus Greidanus Jr. (39) en Ramsey Nasr (40), als opvolgers van generatiegenoten Barry Atsma, Fedja van Huêt en Jacob Derwig.

Filmpersoonlijkheid en krachtig toneelacteur

Robert De Hoog maakt sinds zijn succesvolle filmdebuut in Skin (2008) snel carrière. Die film leverde hem een Gouden Kalf en een Emmy-nominatie op. Daarna was De Hoog onder meer te zien in Schemer, Nova Zembla en had hij een piepklein bijrolletje in War Horse van Steven Spielberg. Op tv speelde hij in series als Feuten en Zuster Charlie. Momenteel heeft hij de hoofdrol in de Ierse zelfmoordkomedie Love Eternal. De Hoog debuteerde in december al in de luwte bij TA, in Bloedbruiloft. Daarin toonde hij dat hij naast een fascinerende filmpersoonlijkheid ook een krachtig toneelacteur is.

Naast De Hoog treedt ook het jonge talent Jip van den Dool toe tot het ensemble. Van den Dool studeert pas dit jaar af aan de Toneelacademie Maastricht, maar maakte al indruk als lid van het jonge muziektheatercollectief Lars Doberman, en in een serie geestige dubbelrollen in Gejaagd door de Wind bij Matzer Producties. Verdere verjonging bij het gezelschap komt van Maren Bjørseth (30), die als regisseur debuteert binnen talentontwikkelingstraject TA-2, met Hugo Claus’ Een bruid in de morgen.

Het aantrekken van veelbelovende jonge acteurs met al enige filmroem doet denken aan de zet van het Nationale Toneel, dat vorig jaar in één keer (film)talenten Hannah Hoekstra, Sallie Harmsen en Reinout Scholten van Aschat aannam. Uiteraard stellen de gezelschappen dat de kwaliteit van de acteurs voorop staat, maar het hebben (of kweken) van sterren binnen het ensemble is pr-technisch handig. Het is dus te hopen voor TA dat de nieuwe aanwinsten het talent en de aantrekkingskracht van een Van Huêt of Derwig zullen blijken te bezitten.

TA wil verdere internationalisering

Met de uitbreiding van het ensemble, dat zo op 22 vaste spelers komt, kan TA ook voldoen aan een andere ambitie: verdere internationalisering. De productie Kings of war (een combinatie van Henry V, Henry VI en Richard III) in de regie van Ivo van Hove wordt in juni 2015 een grootschalige coproductie met het Barbican Centre in Londen, het Théâtre National de Chaillot in Parijs en het Holland Festival. Daarnaast regisseert Van Hove in São Paulo een tekst van Simon Stephens, en zal zijn ensemble over de hele wereld spelen. The Fountainhead speelt op festivals in Avignon, Barcelona en Vilnius. Angels in America is uitgenodigd in New York, en TA speelt voor het eerst in China: de monoloog La Voix Humaine.

Met de bejubelde jonge Australische regisseur Simon Stone (30) haalt TA bovendien internationaal talent in huis. Stone’s Wild Duck was een hit op het afgelopen Holland Festival. Bij TA regisseert hij een hedendaagse Medea. In het nieuwe seizoen presenteert TA daarnaast weer een nieuwe toneeltekst van schrijver Tom Lanoye: Koningin Lear, vrij naar Shakespeares King Lear (1605), met Frieda Pittoors in de titelrol.