Opinie

Gedumpte Drupsteen dupe van sterrenbeleid

Klaas Drupsteen in ‘RTL Late Night’.
Klaas Drupsteen in ‘RTL Late Night’.

Humberto Tan deed oprecht zijn best zich in te leven. Je presenteert alweer voor het tweede seizoen een programma, dat goede kijkcijfers haalt en waarvan je zelf denkt dat je het niet slecht doet. Dan word je door je baas uitgenodigd voor een gesprek. Hij beaamt dat er geen reden is tot kritiek, maar dat je toch vervangen wordt, omdat je niet langer past in het presentatorenbeleid.

„Wat stel je dan voor vraag?”, wilde Tan weten van Klaas Drupsteen (47), die vorig jaar met succes Joris Linssen opvolgde als presentator van Hello Goodbye (NCRV). Hij was niet boos, vooral verbaasd, en wilde weten hoe lang dit al speelde. Ook Albert Verlinde prees in RTL Boulevard de beheersing van Drupsteen, en zijn professionele opstelling. Dat wil zeggen: hij viel zijn werkgever, de nieuwe fusieomroep KRO-NCRV, niet af.

Dat doen de sociale media en de televisiecollega’s wel. Eerder dit seizoen ontving Tan in RTL Late Night Margreet Spijker (49), die om vergelijkbare redenen de laan uitvloog bij RTL Nieuws. Ze deed het uitstekend, dat was het probleem niet, maar er kwam een nieuw decor (nog steeds onderweg trouwens) en daarvoor waren een bepaald soort anchors beslist beter geschikt.

In beide gevallen ging de sympathie natuurlijk uit naar de slachtoffers van de vernieuwing, noem het maar creatieve destructie. Zo'n omroepbaas wil natuurlijk jongere mensen in beeld, er kijken al zo weinig niet-bejaarden naar televisie. Dan geven ervaring en kwaliteit ineens niet meer de doorslag.

Op de dag dat de publieke omroep bekend maakte dat het aantal presentatoren met een inkomen boven de Balkenendenorm was teruggebracht tot zeven én dat Jeremy Paxman definitief zijn afscheid van Newsnight aankondigde, ging de mediahype van de dag over het onrecht jegens Klaas Drupsteen. Er zat iets onlogisch in de redenering van de KRO-NCRV: Drupsteen was niet bekend genoeg voor Nederland 1 en bovendien niet geschikt om meerdere programma’s te presenteren. zoals het beleid wil. Maar was hij dan niet juist hard op weg naar de gewenste status?

Volgens Verlinde gaat het om iets anders: bloedgroepenstrijd binnen de fusieomroep. Daarom kan de opvolger van Drupsteen niet een KRO-coryfee als Yvon Jaspers of Arie Boomsma worden, maar moet het een even geliefde NCRV-ster zijn. Ook Katja Schuurman, pas na de fusie aangetreden, komt in aanmerking.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het vertrek van Linssen nog minder ben gaan kijken naar Hello Goodbye. Drupsteen deed het niet slecht, inderdaad, maar er zat geen scherp randje aan. Hij bleef een discrete radioman, die toch al niet erg opwindende mensen op Schiphol de juiste vragen stelde. Knetteren deed het zelden. Je wenst hem van harte toe dat hij een programma mag gaan maken, op tv of radio, over zijn passie: wijn en alles wat daar zoal bij komt kijken.

Zowel de publieke als de commerciële zenders hebben een star system à la Hollywood gecreëerd, waar iedereen aan meedoet, zelfs de VPRO. Mijn keuze zou het niet zijn, maar als je ervoor kiest de slag om de kijkers keihard te voeren, dan kies je niet voor de beste acteur of journalist, maar voor de ster die het meeste opbrengt. Genadeloos.