Facebook geeft gebruikers meer controle over gegevens, start advertentienetwerk

Foto ANP / Lex van Lieshout

Facebook wil gebruikers meer controle geven over privégegevens en komt met een eigen mobiel advertentienetwerk. Dit en meer onthulde het sociale platform tijdens de openingskeynote van zijn ontwikkelaarsconferentie F8, die nu wordt gehouden in San Francisco. Een kort overzicht van de aankondigingen.

Anoniem inloggen of toch niet?

Veel websites bieden de mogelijkheid en ook app-ontwikkelaars bouwen steeds vaker de functie in: de optie om nieuwe gebruikers te laten aanmelden via Facebook. De aanmeldprocedure bestaat al even, maar Facebook wil dat de mogelijkheid vaker wordt gebruikt dan nu het geval is.

Om het interessanter maken is het straks mogelijk om jezelf anoniem aan te melden. Dat betekent dat je wel inlogt met je Facebookgegevens, maar dat de partij waar je je aanmeldt deze helemaal of gedeeltelijk niet kan zien.

Dat betekent overigens niet dat je ook voor Facebook anoniem bent. Het bedrijf kan je surfgedrag dus net zo goed volgen, zo merkt ook Forbes op:

“Met andere woorden: ‘anoniem inloggen’ is niet echt anoniem. Facebook weet nog altijd wie je bent en kan je gedrag koppelen aan andere websites.”

Met als gevolg dat het voor de grote blauwe reus mogelijk blijft om je bewegingen te volgen, op te slaan en te gebruiken voor het weergeven van gerichte advertenties.

Facebooks eigen advertentienetwerk

Facebook verdient steeds meer aan mobiele advertenties. Tijdens de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers, eind april, werd opnieuw duidelijk dat meer dan de helft van de inkomsten afkomstig zijn van mobiele advertenties. Met andere woorden: een heel belangrijke markt voor het platform.

Het netwerk wil het voor adverteerders nóg aantrekkelijker maken om via Facebook te adverteren en presenteerde daarom gisteravond ‘Facebook Audience Network’. Adverteerders kunnen via dit netwerk adverteren op apps en websites van derden met de data die Facebook van gebruikers heeft. Daardoor kunnen ze veel gerichter applicaties en andere content aanbieden.

Daarnaast biedt Audience Network de mogelijkheid om direct acties te ondernemen vanuit de advertentie. Dat betekent dat als Angry Birds een nieuwe versie aankondigt via een banner, de gebruiker de app direct kan downloaden door op ‘installeer’ te drukken.

Direct vanuit Facebook een film op Netflix kijken

Ten slotte werd er tijdens Facebooks conferentie ook een nieuw samenwerkingsverband aangekondigd: AppLink. Op dit moment is het vrij lastig om gemakkelijk tussen verschillende applicaties te switchen. Facebook wil dit met ‘AppLink’ makkelijker maken.

Deze applicaties doen in eerste instantie mee met het samenwerkingsverband van Facebook.

De bedoeling is dat ontwikkelaars voortaan een aantal regels extra code in hun apps implementeren wat het mogelijk moet maken om simpele wijze te schakelen tussen applicaties. Stel je voor dat je op Facebook of Spotify een interessant concert tegenkomt waar je graag naar toe wilt. Met AppLink kun je direct naar de juiste applicatie navigeren en de kaartjes bestellen.

Meer uitleg over AppLinks: