‘Ik geef studie of vrienden niet zomaar op, maar de kerk staat wel op de eerste plaats’

Arne van der Ben (24) protestantse kerk, Bodegraven

„Door een tekenbeet heb ik negen jaar lang de ziekte van Lyme gehad. Ik deed vele pogingen beter te worden. In 2007 ben ik genezen door gebedsgenezing. Een dienst waarbij mensen gingen bidden voor mijn gezondheid. Dat werkt niet bij iedereen, maar ik geloofde erin. Daarna ging het steeds beter. De dokter constateerde dat de Lyme weg was.

Die ervaring versterkte mijn geloof. Ik besloot belijdenis te doen. Vroeger ging ik elke week met mijn ouders mee naar de kerk. Nu ben ik zelf een trouwe bezoeker. Ik zou mijn studie of vrienden niet zomaar opgeven, maar de kerk staat wel op de eerste plaats. Ik vind het belangrijk dat ik niet alleen thuis op de Bijbel studeer, maar ook samen ben met andere gelovigen. Dat geeft houvast. Ik ga bijvoorbeeld al zeven jaar naar de EO-jongerendag.

Ik ben sowieso erg actief. Ik ben verbonden aan verschillende catechesekampen en zit in de Jongerendienst Commissie van onze gemeenschap. Daarmee organiseer ik diensten voor jongeren. We behandelen verschillende thema’s, bijvoorbeeld: hoe moet ik geloven.

Ik luister veel naar gospel of praise-songs. Dat zijn een soort popliedjes met christelijke teksten. Ik plaats meestal dagelijks een citaat uit de Bijbel of een filmpje over het geloof op Twitter. Ik vind het mooi als ik anderen daarmee in aanraking kan brengen.

Zelf ben ik ook constant bezig mijn geloof te verrijken. Ik ben net begonnen aan een cursus. Ik wil Jezus volgen, heet die. Ik denk dan na over teksten uit de Bijbel en hoe ik daarnaar kan leven. Drank en drugs horen daar bijvoorbeeld niet bij. Soms kom je in situaties waarbij God en de duivel tegenover elkaar staan. Je wordt dan verleid te kiezen. Door mijn genezing weet ik dat God me bij zich wil hebben. Hij staat achter mij, dus de duivel is al verslagen.

God is voor mij een held en een inspirator. Ik las laatst dat de vogels in Tsjernobyl nu tegen de straling kunnen. Daar herken ik God in. God heeft de wereld geschapen en hij zorgt dat de natuur zich blijft ontwikkelen. De evolutietheorie is zo langdradig. Dat geloof ik niet.”