Opinie

NRC Q - nieuwe zakelijke nieuwssite voor mensen met haast

Mooi innovatienieuws: we zijn vanochtend live gegaan met de alpha-fase van NRC Q. We hebben een selecte groep lezers gevraagd met ons mee te kijken in deze testfase van onze nieuwe zakelijke nieuwssite voor mensen met haast.

Mooi innovatienieuws: vanochtend zijn we begonnen met de alpha-fase van NRC Q, onze nieuwe zakelijke nieuwssite. Het gaat op NRC Q over bedrijven, de zakenwereld, je carrière en het combineren van werk en privé. En dat alles mobile-first, dus gemaakt voor je telefoon en tablet. De vormgeving is responsive - beweegt mee met het apparaat dat je gebruikt - en is dus altijd aantrekkelijk en stijlvol.

We hebben een selecte groep lezers gevraagd met ons mee te kijken in deze testfase.

1. Hoe begint mijn dag vanaf nu?

Laten we eerlijk zijn: een van de eerste dingen die je doet als je wakker wordt, is je e-mail checken. Wij zijn wakker voor de wekker en dus sturen we om half zes ‘s ochtends de NRC Q-nieuwsbrief. Onze correspondenten in Amerika en Azië schrijven wat er gebeurde terwijl je sliep en praten je bij over wat andere media vanochtend voor nieuws hebben. En wij vertellen wat er vandaag allemaal gebeurt. Zo ben je in een keer van alles op de hoogte.

We zorgen dat je goed voorbereid bent, de baas net een stapje voor bent, collega’s kunt bijpraten bij de koffieautomaat. Met NRC Q weet je waar je aan begint.

2. Wat gebeurt er dan online?

Daar staan scherp geschreven stukken die jou op gang helpen. Als Philips of Ahold straks met cijfers komen, weet jij al waar deze bedrijven mee worstelen. Als Google straks de Glass op de markt brengt, hebben we de details al beschreven en weet jij waarom je hem wilt (of niet).
Wat nog meer? We hebben interactieve graphics en de mooiste foto’s staan in onze In Beeld-serie. De beste verhalen van het internationaal befaamde persbureau Bloomberg en de scherpste video’s van de Financial Times kun je bij ons lezen en zien. We hebben de Job Of The Day waarin we je vertellen waarom je wel of niet moet solliciteren op de meest bijzondere vacature van de dag, en dan zijn er nog Bo&Caro, die elke dag naar een bedrijf gaan. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en schrijven op wie daar belangrijk zijn en waarover ze praten. Nodig ze overigens gerust eens uit.

3. En in het weekend?

Het is hier: work hard, play hard. Dus zijn we er ook in het weekend. Met uitgaanstips, de beste verhalen om terug te lezen, mooie fotoseries én de voorbereiding op de week die komen gaat. Met carrièreverhalen, de belangrijkste gebeurtenissen voor maandag tot en met vrijdag, en eindelijk dat antwoord op de vraag: wat draag ik als ik naar mijn werk fiets maar netjes wil aankomen?

4. Wie maken dit allemaal bij jullie?

De redacties van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl werken samen in NRC Q, van schrijvende redacteuren tot ontwikkelaars en vormgevers. In de kern is er een redactie van ruim dertig mensen die voor de inhoud zorgt.

5. Is dat allemaal gratis?

Nee. There’s no such thing as a free lunch - en al helemaal niet in het bedrijfsleven. Tijdelijk krijg je van ons vrije toegang omdat we benieuwd zijn naar je mening. Binnenkort kun je (3,50 euro per week) lid worden voor ongelimiteerde toegang tot onze stukken en archieven. Je blijft dan ook van harte welkom ons flink uit te proberen: elke maand krijg je tot een aantal stukken gratis toegang.

6. Hoe kan ik helpen?

We zijn in ontwikkeling en willen graag horen wat je denkt. Daarvoor hoef je geen uitgebreide formulieren van zes stappen door te lopen. We houden het simpel: mail je commentaar direct naar de chef van NRC Q, Freek Staps: freekstapsq@nrc.nl. Dan weten wij wat volgens jou werkt.

7. En wanneer moet dit allemaal af zijn?

NRC Q blijft in beweging. Er zijn altijd nieuwe vormen van kwaliteitsjournalistiek en digitale innovaties te ontwikkelen. Wij blijven ambitieus. Net als jij.

Peter Vandermeersch
Blogger

Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC en schrijft op deze blog over nieuwe ontwikkelingen bij NRC en de dagelijkse praktijk op de redactie. U kunt hem ook volgen op Twitter.