NRC experimenteert met site voor zakelijk nieuws in vroege ochtend

NRC komt met een zakelijke nieuwssite, voor ‘mensen met haast’. Geen verslag doen van, maar vooruitblikken op.

Screenshot van NRC Q, nieuwssite in ontwikkeling.
Screenshot van NRC Q, nieuwssite in ontwikkeling.

NRC Media begint vandaag met NRC Q: een website die Nederlanders op „een zakelijke manier voorbereidt op de dag die komt”.

NRC Q ging vanochtend om kwart voor tien live. De website begint in de ‘alfa fase’, een testfase voor tweehonderd selecteerde gebruikers. Zij moeten in eerste instantie helpen om „het product nog beter te maken”, zegt Freek Staps, chef van de redactie van NRC Q. De datum van de lancering voor het grote publiek hangt af van de reacties van de testgebruikers.

Als het zo ver is, gaat een lidmaatschap van NRC Q € 3,50 per week kosten. De eerste twintig artikelen per maand zijn voor iedereen gratis te lezen. De redactie van NRC Q bestaat uit tien redacteuren, bijgestaan door ruim twintig economieredacteuren, die nu vooral schrijven voor nrc.next en NRC Handelsblad. Artikelen uit de krant kunnen ook, digitaal verrijkt, in NRC Q worden doorgeplaatst.

Voor wie is NRC Q bedoeld? „We schrijven voor mensen die bezig zijn met hun baan, maar geen tijd hebben voor traditionele media”, zegt Staps. „We willen hen voorbereiden op de dag die komt.”

NRC Q maakt handig gebruik van het uitgebreide correspondentennetwerk van NRC Handelsblad. Zo worden onder meer medewerkers en correspondenten in Australië, Zuidoost-Azië en Los Angeles ingezet om stukken te schrijven over de landen en de tijdzones waarin zij verblijven.

Eén van de rubrieken, getiteld ‘While you were sleeping’, biedt elke ochtend een overzicht van wat er de afgelopen nacht is gebeurd op de financiële markten elders in de wereld. Verder biedt NRC Q onder meer de beste (onvertaalde) stukken van zakelijk persbureau Bloomberg, de beste video’s van de Financial Times, een selectie uit de ochtendkranten, een infographic van de dag en een dagelijkse bedrijfsreportage van het duo Bo & Caro.

Wat voegt NRC Q toe aan de economische websites, vaak gratis, die er al zijn? „De meeste sites berichten over een onderwerp als het al gebeurd is”, zegt Staps. „Stel Philips maakt bekend dat het 1,1 procent meer winst maakt, dan schrijven websites hierover. Wij willen juist voor die bekendmaking zitten: Philips komt vandaag met cijfers, wat betekent dit?”

Wie nu naar www.nrcq.nl gaat kan zich opgeven voor de dagelijkse nieuwsbrief, met hierin een aantal vaste stukken. De nieuwsbrief verschijnt elke ochtend om half 6 in de mailbox. Dat sluit aan bij de lezers waar NRC Q zich op richt, zegt Staps, „die als eerste hun e-mail checken als ze wakker worden”.