TMG: mooi dividend zonder digitale visie

Hoe gaat dagblad De Telegraaf een nieuwe generatie lezers verleiden om te betalen voor zijn informatie? De million dollar question voor alle media; jongeren pakken liever de smartphone of de tablet dan de papieren krant. En dat levert over het algemeen een stuk minder op.

Een van de grootste aandeelhouders van de Telegraaf Media Groep (TMG) wilde gisteren tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Amsterdam graag een antwoord. Voorzitter De Waard van de Stichting Administratiekantoor TMG, die een belang vertegenwoordigt van 20 procent, miste een „allesomvattende visie op de digitale uitgeverij”. En die kwam ook gisteren niet. Volgend jaar misschien, aldus president-commissaris Boersma, onder de nieuwe bestuursvoorzitter. Geert-Jan van der Snoek (nu nog NDC Media) treedt in juni in dienst.

Gisteren werd maar weer eens onderstreept dat TMG de grootse reorganisatie van voormalig bestuursvoorzitter Van Campenhout vaarwel heeft gezegd. Van zijn plannen, genaamd Everest, is niks meer over. Onder interim-topman Van Steijn sprak TMG de afgelopen maanden liever over de Cauberg: 135 in plaats van 8.848 meter hoog.

Die Limburgse berg kwam gisteren tijdens de vergadering nog terug in de discussie over een nieuwe variabele beloning van aanstaand topman Van der Snoek. Zeer tegen de zin van de centrale ondernemingsraad en sommige aandeelhouders wordt zijn salaris meer afhankelijk van gehaalde prestaties (op korte en lange termijn). „Ik hoop dat zijn doelen ambitieus genoeg zijn”, aldus de vertegenwoordiger van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) gisteren. „Want de Cauberg, die fiets ik zelf nog wel op.”

Tevreden waren de aandeelhouders gisteren wel. Zij kregen in 2013 in twee keer een superdividend uitgekeerd. TMG verkocht zijn belang in het Duitse tv-concern ProSiebenSat.1 – een erfenis van de investering in SBS Nederland – en liet zijn aandeelhouders daarin meedelen. Voor in totaal 301,3 miljoen euro. Hartelijk dank, aldus De Waard gisteren. Maar, zo vroeg hij zich af, gaat die uitkering niet ten koste van de financiële kracht van TMG om te innoveren?

Voor 2014 houdt TMG opnieuw rekening met een daling van de advertentie-inkomsten, aldus financieel-directeur Arp gisteren. Het concern publiceert volgende week zijn eerste-kwartaalcijfers. Ook de inkom<sten uit abonnementen zullen waarschijnlijk dalen. De kwaliteitskranten in Nederland en ook The New York Times houden die inkomsten op peil met digitale abonnementen. De Telegraaf heeft er daar nog maar weinig van. De nieuwe digitale zondagkrant, die overmorgen voor het eerst verschijnt, is een eerste stap. Daarna moeten ook submerken als De Financiële Telegraaf en Telesport digitaal geld gaan opleveren.