Vrouw moet vulgair zijn om grappig te worden gevonden

Een paar weken geleden slierden ze nog giechelend langs de Amsterdamse grachten, actrices Cameron Diaz, Leslie Mann en Kate Upton, voor een persrondje ter gelegenheid van de Nederlandse première van wraakkomedie The Other Woman. Alle drie spelen ze in die film ‘de andere vrouw’ uit de titel.

In The Other Woman ontdekt Diaz dat haar nieuwe vriendje al getrouwd is met Leslie Mann, waarop zich ook nog een ander vriendinnetje, Kate Upton, meldt. Gedrieën zweren ze wraak op zoveel mannelijke ontrouw. Het is natuurlijk een niet bijster origineel scenario, maar daar letten alleen kniesoren op die nog hoopten dat regisseur Nick Cassavetes (The Notebook, My Sister’s Keeper ) een beetje van de filmische flair en het relationele venijn van zijn vader John zou hebben geërfd.

Maar The Other Woman is escapisme voor de ‘ladies night’: een vrouwenfilm waarin alles om een man draait, blondjes heus niet dom zijn, en de advocate, de echtgenote en de babe met de ‘boobs’ het samen wel even zullen regelen. Iets diepers hoef je niet achter deze film te zoeken, of het zou moeten zijn dat het zo af en toe best vermoeiend wordt als vrouwen alleen nog maar vulgair hoeven zijn om grappig te worden gevonden. En dat dat nu in Hollywood blijkbaar de nieuwe status-quo is.