Straks ruim hogere boetes voor NS mogelijk, ‘reizen in spits duurder’

Treinreizigers stappen in een trein op Utrecht CS.
Treinreizigers stappen in een trein op Utrecht CS. Foto ANP/ Lex van Lieshout

De NS kan straks niet meer maximaal 2,75 miljoen, maar 6,5 miljoen euro boete krijgen als de vervoerder niet voldoet aan de jaarlijkse afspraken. Dat is een van de onderdelen van de nieuwe vervoersafspraken in het contract dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) dit jaar afsluit met de vervoerder. “Prikkels” zijn het om de prestaties te verbeteren “in het belang van de reizigers”.

Voor spoorbeheerder ProRail blijft de boete maximaal 2,75 miljoen euro, maar geldt, net als voor de NS, dat deze direct opeisbaar wordt. Mansveld onderzoekt hoe deze boetes meer ten goede kunnen komen aan de reizigers.

Boetes koppelen aan bonusbeleid

Mansveld gaat bekijken met minister van Financiën Dijsselbloem of de boetes gekoppeld kunnen worden aan het beloningsbeleid bij de NS en ProRail. Dat zou kunnen betekenen dat wanneer de organisaties een boete krijgen, hun bestuurders geen recht meer hebben op een bonus.

Van ProRail wordt verwacht dat het verstoringen op het spoor sneller oplost, om zo voor zo min mogelijk hinder te zorgen voor reizigers. Bij het inplannen van onderhoud aan het spoor wordt voortaan meer rekening gehouden met zowel de reizigers als omwonenden.

Latere nachttreinen, snel vervangend vervoer

Andere zaken die in de vervoersafspraken staan, zijn latere (nacht)treinen in het weekend, genoeg ruimte voor passagiers in treinen en meer en betere reisinformatie. Er zal bovendien binnen een uur vervangend vervoer zijn voor reizigers bij verstoringen.

‘Reizen in spits duurder’

Het Algemeen Dagblad, dat alle plannen in zijn bezit heeft, meldt vanochtend dat hiernaast de treinen in de spits duurder worden. Het zou gaan om een stijging van maximaal 10 procent voor een enkeltje, 6 procent voor een trajectkaart. De NS werkt volgens de krant een voorstel voor zogenoemde tariefdifferentiatie uit. De bedoeling is dat reizen in de daluren goedkoper gaat worden. Mansveld daarover in het AD:

“We willen bereiken dat mensen in de daluren gaan reizen als ze niet in de spits hoeven te reizen. Dat kan ook vaker, door flexwerken. We willen de passagiersstroom spreiden over de dag en mensen bewuster laten reizen. Ook voor het goederenvervoer denken we aan flexibele tarieven.”

Het AD meldt verder dat alle sprinters die lange ritten maken, zullen worden uitgerust met een toilet. Ook de andere stoptreinen volgen de komende jaren.