Net zo oubollig

Lezen // Kinderboek Studio Dick Laan Pinkeltje in de Efteling Van Holkema & Warendorf, 126 blz. € 9,99 1

Pinkeltje is terug, maar waaróm in hemelsnaam? Van een literaire, artistieke noodzaak is in elk geval geen sprake. Het roodgejaste, blauwgemutste mannetje ter grootte van een pink komt niet uit de pen van (wijlen) ‘meneer Dick Laan’, maar uit de koker van een niet nader gespecificeerde ‘studio Dick Laan’. De verklaring die de uitgever voor die onpersoonlijke auteursnaam gaf is dat de nieuwe ghostwriter zozeer in de geest van de oude kaboutermeester opereert dat een eigen naam erbij zou misstaan. De achterliggende reden is natuurlijk óók dat Pinkeltje in de Efteling niet veel meer dan een fabrieksproduct is, vergelijkbaar met de serieboeken over de avonturiermuis Geronimo Stilton, die geproduceerd worden in een Italiaanse schrijfstudio.

Wat hebben ze ervan gebrouwen? Het moet gezegd dat de taal vlotter is dan in de oorspronkelijke Pinkeltjes, die nu ook flink gedateerd aanvoelen (‘Hip! Hip! Hip!’ daar hipte Wipstaart naar binnen). Voor het overige is het bewonderenswaardig hoe de studio erin geslaagd is om Pinkeltje in de Efteling precies zo oubollig te laten zijn als Laans originelen.

Pinkeltje belandt door een onfortuinlijke windvlaag ver buiten Pinkeltjesland, en doet er het hele boek over om de weg uit de Efteling (!) terug te vinden. Tegelijk is er een verhaal over de machtswellustige meneer Raaf, die Pinkeltje als indringer demoniseert en de kabouters opjut hem te verstoten. Dat alles gebeurt op de zachtaardige, kinderachtige toon die je wel tegenkomt in tekenfilms, maar die de kinderliteratuur doorgaans bespaard blijft. Maar met literatuur heeft dit commerciële boekproduct niets te maken: Pinkeltje doorkruist niet voor niets de hele Efteling. Dat jeugdliterair erfgoed zo ongeïnspireerd te gelde gemaakt wordt, is bedroevend.