Meer duidelijkheid over maximumsnelheid snelwegen

Foto ANP / Lex van Lieshout

Automobilisten krijgen via de hectometerbordjes meer duidelijkheid over de geldende maximumsnelheid op de snelwegen. Op ieder bordje per hele kilometer komt een snelheidsaanduiding, schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) vandaag aan de Tweede Kamer.

Schultz wil met de nieuwe maatregel een einde maken aan de bestaande verwarring over de maximumsnelheid en gevaarlijke situaties voorkomen.

Eerst worden bordjes op A1, A2, A4, A12 en A15 vervangen

De verandering gaat op 1 juni in als Rijkswaterstaat op de A1, A2, A4, A12 en A15 de hectometerbordjes op elke hele kilometer voorziet van een snelheidsaanduiding. Later dit jaar volgen de andere snelwegen.

Op wegen met drie of meer rijstroken krijgen de hectometerbordjes aan beide kanten van de weg een snelheidsaanduiding.

De hectometerbordjes worden niet aangepast op de spitsstrooktrajecten, omdat de maximumsnelheid daar geregeld met andere verkeersborden wordt aangegeven.

ANWB is tevreden met de maatregel

De ANWB is blij met de extra informatie voor de weggebruiker. Volgens ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom zijn de hectometerpaaltjes een logische keuze omdat de weggebruiker daar op veel plekken al aan gewend is.

“We hebben via ons meldpunt van onze leden begrepen dat er behoefte is aan extra informatie over de snelheidslimieten.”

Op bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse snelwegen mag nu 130 km per uur worden gereden. In de toekomst komen er steeds langere trajecten met één maximumsnelheid, meldt Rijkswaterstaat.

De verhoging naar de nieuwe maximumsnelheid van 130 gebeurt pas als de regels voor verkeersveiligheid, milieu en natuur daarvoor ruimte bieden.